دوره 2، شماره 4 - ( 12-1396 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 305-314 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Montazeralfaraj R, Bahrami M A, Ghodosinejad J, Zareie Zargaz A. Identifying Improvement Opportunities in Emergency Department Processes Using Value-stream Mapping: A Case Study. Manage Strat Health Syst. 2018; 2 (4) :305-314
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-151-fa.html
منتظرالفرج راضیه، بهرامی محمد امین، قدوسی نژاد جواد، زارعی زارگز علیرضا. شناسایی فرصت‌های بهبود و ارتقاء فرآیندهای اورژانس با استفاده از نقشه برداری جریان ارزش: یک مطالعه موردی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1396; 2 (4) :305-314

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-151-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (102 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف مطالعه حاضر، شناسایی فرصت‌های بهبود و ارتقاء فرآیندهای اورژانس با استفاده از نقشه برداری جریان ارزش در بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند بود.
روش پژوهش: این مطالعه یک پژوهش کیفی است که در سال 1396 انجام شد. داده‌های مورد نیاز از طریق مشاهده و مصاحبه جمع‌آوری گردید. زمان سپری ‌شده برای هر اقدام، از ثبت ‌نام تا خروج از اورژانس اندازه‌گیری شد و در نقشه جریان ارزش ثبت گردید. سپس در جلسه بحث گروهی با حضور پرسنل بخش اورژانس، نقشه ترسیم و تحلیل شد و منابع اتلاف شناسایی گردید و با استفاده از ابزارهای تفکر ناب، نقشه آینده جریان ارزش توسط نرم‌افزار Edraw Max 6.7 طراحی گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که کل زمان حضور فرد در اورژانس به طور میانگین 209/6 دقیقه بود که 143/6 دقیقه آن (68/50 درصد) در انتظار برای دریافت خدمات، طی شده بود. بعد از شناسایی منابع اتلاف، ابزار مناسب برای رفع آن پیشنهاد گردید. برای کاهش زمان انتظار پذیرش بیماران و کاهش ازدحام از روش"5 چرا" استفاده و هماهنگی بیشتر با مرکز مدیریت اورژانس و فعال‌سازی سیستم سرریز (overflow) پیشنهاد گردید. برای کاهش زمان حضور فرد در اورژانس، روش‌های "نظام آراستگی" و "مدیریت دیداری" پیشنهاد گردید.
نتیجه گیری: تفکر ناب یک رویکرد برای تحلیل فرآیندها و بهبود کارایی با تمرکز بر روی کارکنان صف است تا حداکثر ارزش را برای بیمار فراهم ‌کند و سیر حرکت بیماران را بهبود بخشد.
متن کامل [PDF 1198 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb