دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1395 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 51-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarian Bafghi M J, Montazeralfaraj R. Study of Marketing Components Affecting Health Care Services in Hospitals. Manage Strat Health Syst. 2016; 1 (1) :51-59
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-26-fa.html
اکبریان بافقی محمد جواد، منتظرالفرج راضیه. مطالعه مؤلفه‌های بازاریابی مؤثر بر نحوه ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1395; 1 (1) :51-59

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-26-fa.html


استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده:   (834 مشاهده)

زمینه و هدف: امروزه بیمارستان ها در شرایط رقابت شدید، اصول بازاریابی که برای مشتریان و کالاهای صنعتی طراحی شده است را پذیرفته اند. یکی از عوامل مهم در بازاریابی خدمات درمانی، نوع خدمات قابل ارائه است. سازمان ها از جمله مراکز درمانی برای ادامه حیات خود، نیازمند جلب رضایت مشتریان خود هستند و برای رسیدن به این مهم به ارتقای اثربخش نحوه ارائه خدمات می اندیشند. هدف این مطالعه شناخت مؤلفه های مؤثر در ارائه خدمات درمانی در بیمارستان ها می باشد.

روش پژوهش: این پژوهش از نوع تحلیلی، کاربردی و مقطعی است. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری داده های مورد نیاز، پرسشنامه است که پس از تایید پایایی و ثبات از طریق نمونه گیری تصادفی تکمیل گردید. سپس از طریق نرم افزارهای  SPSS21 و 8.50 Lisrel  و روش های آزمون آماری توصیفی و تحلیل عاملی مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته های پژوهش نشان داد که 9 مؤلفه در رابطه با نحوه ارائه خدمات درمانی بیشترین تاثیر را دارند. نتیجه تحلیل عاملی تاییدی در بعد نوع خدمات نشان داد که متغیرهای کیفیت ارائه خدمات بیمارستان، متغیر ارائه خدمات متمایز نسبت به سایر بیمارستان ها و متغیر توجه به کیفیت خدمات فراتر از حد مورد انتظار بیمار، بیشترین تاثیر را در بازاریابی خدمات در بیمارستان دارند.

نتیجه‌گیری: بیمارستان ها می توانند با ارائه خدمات با کیفیت، متمایز و فراتر از انتظار بیمار، مکانیسم بازاریابی خود را بهبود بخشیده و ضمن خشنودی بیمار، سهم بیشتری از بازار خدمات درمانی را نیز به خود اختصاص دهند

متن کامل [PDF 840 kb]   (517 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb