دوره 4، شماره 3 - ( 9-1398 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 230-239 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami M A, Nasiriani K, Dehghani A, Zarezade M, Kiani P. Counteracting Online Health Misinformation: A Qualitative Study. Manage Strat Health Syst. 2019; 4 (3) :230-239
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-264-fa.html
بهرامی محمد امین، نصیریانی خدیجه، دهقانی آرزو، زارع زاده محمد، کیانی پریسا. راهکارهای مواجهه با اطلاعات نادرست آنلاین سلامت: یک مطالعه کیفی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1398; 4 (3) :230-239

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-264-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (76 مشاهده)
زمینه و هدف: اینترنت و رسانه‌های اجتماعی ابزار جدیدی برای جستجوی اطلاعات سلامت هستند. اطلاعات نادرست سلامت به صورت ادعاهای مرتبط به سلامت که به دلیل فقدان منابع علمی قابل اعتماد، دروغین شمرده می‌شوند تعریف شده است. اینگونه اطلاعات به صورت عمدی یا غیرعمدی تولید و منتشر شده و می توانند اثرات منفی بر سلامت جمعیت تحمیل کنند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهکار‌های مواجهه با اطلاعات نادرست آنلاین سلامت از دیدگاه متخصصین سلامت شهر یزد بود.
روش پژوهش: این مطالعه کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. ۸ مصاحبه عمیق با متخصصین سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۹۸-۱۳۹۷ انجام شد. مصاحبه شوندگان با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی شناسایی شدند. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها با استفاده از نرم افزار Max QDA 10 و به شیوه تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: از تجزیه و تحلیل کدهای استخراج شده، یک تم اصلی تحت عنوان راهبرد‌های مواجهه با عوارض اطلاعات نادرست و 14 زیر تم شامل آموزش کارکنان بهداشتی در تمامی سطوح، تأثیر آموزش حضوری بر مردم، آگاه سازی جامعه نسبت به عدم امکان اعتماد به تمامی اطلاعات فضای مجازی، پخش تبلیغات آموزشی، قرار دادن فیلتری جهت جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست، راستی آزمایی اطلاعات، ارزش دهی به کتاب خوانی و حمایت از آن، افزایش آگاهی مردم در زمینه اطلاعات نادرست، پاسخگویی دقیق توسط افراد متخصص، یادگیری نحوه تفکر، در نظر گرفتن چندین آیتم در خصوص تصمیم گیری، تشکیل سازمان‌های مسئول آموزش مردم در زمینه فضای مجازی، ایجاد فرهنگ سازی و ضعف در این خصوص، ایجاد تفکر نقادانه و فرهنگ استفاده از آن در جامعه) به دست آمد.
نتیجه‌گیری: تحلیل نهایی نتایج بیانگر این بود که از دیدگاه مصاحبه شوندگان مهمترین راهکار برای مواجهه با اطلاعات نادرست موجود در فضای مجازی، افزایش آگاهی عموم مردم در مورد آن‌ها می‌باشد که با کاهش اعتماد به درستی تمامی اطلاعات منتشر شده و راستی آزمایی چندباره آن‌ها می‌توان تا حد زیادی از پیامدهای آسیب زای‌ آن‌ کاست.
متن کامل [PDF 864 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb