دوره 2، شماره 3 - ( 9-1396 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 162-162 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (258 مشاهده)
حدیث زیبای فوق، تداعی کننده یکی از وظایف اساسی مدیران در سازمان‌ها؛ یعنی نظارت و کنترل می‌باشد. بر اساس این وظیفه، مدیریت می بایست همواره عملکردها و اقدامات سازمان خود را با اهداف و برنامه­های موجود مطابقت داده تا میزان دستیابی به اهداف مشخص گردد.
با عنایت به حدیث مذکور، می­توان به ریشه بسیاری از مشکلات مدیریتی پی برد. گاهاً مدیرانی پیدا می­شوند که پیش فرض خود را بر این اساس قرار می‌دهند که تا زمانی که از آن‌ها شکایت و یا انتقادی نشده است، عملکرد موفقی داشته‌اند اما در سوی دیگر، مدیرانی نیز هستند که بر این اعتقادند که می بایست فعالانه به استقبال مشتریان و کارکنان خود و شنیدن نظرات، پیشنهادات و انتظارات آنان، پیش رفت و عملکرد خود را بر اساس آن‌ها تعدیل نمود؛ قبل از این که فریاد و صدای آنان بلند شود. تجربه نشان داده است که ایشان موفق‌تر هستند و مصداق بیان زیبای امام صادق (ع) هستند که منتظر نمی‌نمانند تا نهادهای نظارتی و حسابرسی سراغ آن‌ها آید، بلکه با رسیدگی به وضعیت خود و در واقع خودنظارتی، مانع بروز مشکلات می‌شوند. چنین اقدامی از سوی یک مدیر می‌تواند زمینه ساز کاهش شکایات و اعتراضات مشتریان و همکاران، رضایت و خشنودی بیشتر آنان و تسریع در دست‌یابی به اهداف سازمانی گردد.
 
واژه‌های کلیدی: حدیث، امام صادق، کافی
متن کامل [PDF 350 kb]   (92 دریافت)    
نوع مطالعه: یک آیه، یک برداشت | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۶