دوره 2، شماره 4 - ( 12-1396 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 315-323 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (80 مشاهده)
زمینه و هدف: رویکردهای یادگیری دانشجویان می تواند از رویکرد یادگیری سطحی تا رویکرد یادگیری عمیق متفاوت باشد. این تفاوت‌ها ناشی از ادراک دانشجویان از موضوع یا محیط آموزشی، تجربه‌های پیشین آکادمیک یا مکانیسم‌ها و روش‌های ارزشیابی می‌باشد. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط رویکردهای یادگیری با درگیری تحصیلی و عملکرد کیفی در دانشجویان دانشکده بهداشت یزد بود.
روش پژوهش: مطالعه حاضر پژوهشی تحلیلی است که به صورت مقطعی در سال 1396 در دانشکده بهداشت یزد انجام شده است. مجموعأ 158 دانشجو در این مطالعه شرکت کردند. داده‌های پژوهش به‌وسیله پرسشنامه‌های رویکردهای یادگیریASSIST  تیت و همکاران (1997)، درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده توسط نرم افزار SPSS 20 انجام شد.
یافته‌ها: براساس یافته‌های پژوهش، به ترتیب، 21/5، 0/31 و 41/1 درصد از دانشجویان مشارکت کننده در پژوهش دارای رویکردهای یادگیری ترجیحی عمیق، سطحی و راهبردی بوده و 6/3 درصد از آن‌ها فاقد رویکرد یادگیری ترجیحی بودند. همچنین، میزان درگیری تحصیلی دانشجویان دارای رویکردهای یادگیری ترجیحی متفاوت با یکدیگر تفاوت معنادار آماری داشتند اما چنین یافته‌ای در مورد عملکرد کیفی دانشجویان مشاهده نشد.
نتیجه گیری: عدم تأیید ارتباط رویکرد یادگیری دانشجویان با عملکرد کیفی آن‌ها می تواند ناشی از ضعف در مکانیسم ارزشیابی عملکرد دانشجویان باشد. در عین حال، به دلیل ناهمگونی زیاد در نتایج پژوهش‌ها در این زمینه، انجام مطالعات بیشتر ضروری به نظر می رسد.
متن کامل [PDF 816 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۲