دوره 3، شماره 2 - ( 6-1397 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 153-163 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، قزوین، ایران
چکیده:   (296 مشاهده)
زمینه و هدف: شرط لازم برای توسعه کار آفرینی، بررسی و شناخت دقیق وضعیت موجود کار آفرینی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی رفتار کار آفرینی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و عوامل ساختاری مؤثر بر آن بود.
روش پژوهش: مطالعه حاضر، مطالعه ای تحلیلی بود که به صورت مقطعی در سال 1397 در بین 270 هیأت علمی در 5 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی قزوین به روش سرشماری و با استفاده از پرسشنامه استاندارد 3 بخشی شامل مشخصات جمعیت شناختی، رفتار کار آفرینی و عوامل ساختاری انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش‌های آنووا و مدل رگرسیون خطی در نرم افزار Stata 13 استفاده شد.
یافته ­ها: میانگین نمره گزارش شده در بین 204 نفر اعضای هیأت علمی برای رفتار کار آفرینی و عناصر ساختاری در میان اعضای هیأت علمی به ترتیب 0/55 ± 3/76 و 0/89 ± 2/51 بود که نشان از وضعیت‌های مطلوب و متوسط برای کار آفرینی و عناصر ساختاری می­ باشد. دانشکده­ پزشکی دارای نمره بالاتر بود و با افزایش سن و کاهش سطح تحصیلات رفتار کارآفرینی افزایش می یابد (0/05 > p). در مدل نهایی، استراتژی سازمانی تأثیر معنی داری بر رفتار کارآفرینی نشان داد (0/05 > p).
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر عوامل ساختاری بر رفتار کار آفرینی اعضای هیأت علمی، نیاز به توسعه زیر ساخت­ های مذکور از جمله استراتژی‌های سازمانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به‌منظور تسهیل
توسعه رفتار کار آفرینی در بین اعضای دانشگاهی به شدت احساس می­شود.
 
متن کامل [PDF 887 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۶