دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتبی درمانی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1682 مشاهده)
زمینه و هدف : دانشگاههای علوم پزشکی به خاطر گستردگی فعالیت و نقشی که در حفظ و ارتقای سلامت جامعه دارند به عنوان اثرگذارترین نهاد بر نظام سلامت کشور محسوب میشوند و ضروری است که در راستای پیاده سازی ابعاد سازمان یادگیرنده گام بردارند. این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مؤلفههای سازمان یادگیرنده انجام گرفت.
روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود و جامعه پژوهش را تمام مدیران ارشد و میانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ستاد مرکزی، دانشکدهها و بیمارستانها تشکیل میداد. جهت گرد آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سازمان یادگیرنده نیفه استفاده شد. روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوا بر اساس نظر متخصصین و پایایی آنها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0/89 مورد تایید قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری 20 SPSS و با روشهای آمار توصیفی و تحلیلی نظیر ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل، ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: بر اساس نتایج میانگین میزان انطباق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مؤلفه های سازمان یاد گیرنده 72/60 بود، بیشترین میانگین نمره مربوط به بعد مهارتهای فردی (77/60) و کمترین آن به ترتیب مربوط به ابعاد مدلهای ذهنی (67/03)، یادگیری تیمی (70/70) و چشم انداز مشترک (72/20) بود. آزمون t مستقل نشان داد که میانگین نمره کل میزان انطباق با سازمان یادگیرنده و نمره ابعاد چشم انداز مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی از دیدگاه مدیران مرد به طور معنیداری بیشتر از مدیران زن بود (0/05 > p).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج میزان انطباق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مؤلفههای سازمان یادگیرنده در سطح خوب بود. مدیران و مسئولین با بهبود تمامی ابعاد سازمان یادگیرنده و بهویژه ابعاد مدلهای ذهنی، یادگیری تیمی و چشم انداز مشترک میتوانند برای رسیدن به سطح عالی سازمان یادگیرنده گام بردارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/9 | انتشار: 1398/9/30