دوره 4، شماره 3 - ( 1398 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 218-207 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتبی درمانی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1682 مشاهده)
زمینه و هدف : دانشگاه‌های علوم پزشکی به خاطر گستردگی فعالیت و  نقشی که در حفظ و ارتقای سلامت جامعه دارند به عنوان اثرگذارترین نهاد بر نظام سلامت کشور محسوب می‌شوند و ضروری است که در راستای پیاده سازی ابعاد سازمان یادگیرنده گام بردارند. این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده انجام گرفت.
روش­ پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود و جامعه پژوهش را  تمام مدیران ارشد و میانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ستاد مرکزی، دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها تشکیل می‌داد. جهت گرد آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد سازمان یادگیرنده نیفه استفاده شد. روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوا بر اساس نظر متخصصین و پایایی آن‌ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0/89 مورد تایید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری 20 SPSS و با روش‌های آمار توصیفی و تحلیلی نظیر ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل، ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج میانگین میزان انطباق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مؤلفه ­های سازمان یاد گیرنده 72/60 بود، بیشترین میانگین نمره مربوط به بعد مهارت­های فردی (77/60) و کمترین آن به ترتیب مربوط به ابعاد مدل­های ذهنی (67/03)، یادگیری تیمی (70/70) و چشم انداز مشترک (72/20) بود. آزمون t مستقل نشان داد که میانگین نمره کل میزان انطباق با سازمان یادگیرنده و نمره ابعاد چشم انداز مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی از دیدگاه مدیران مرد به طور معنی‌داری بیشتر از مدیران زن بود (0/05 > p).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج میزان انطباق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده در سطح خوب بود. مدیران و مسئولین با بهبود تمامی ابعاد سازمان یادگیرنده و به‌ویژه ابعاد مدل‌های ذهنی، یادگیری تیمی و چشم انداز مشترک می‌توانند برای رسیدن به سطح عالی سازمان یادگیرنده گام بردارند.
 
واژه‌های کلیدی: دانشگاه، سازمان، رهبری، یادگیرنده
متن کامل [PDF 894 kb]   (517 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/9 | انتشار: 1398/9/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.