دوره 5، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 125-111 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران ، goodarzvand@iaurasht.ac.ir
چکیده:   (1369 مشاهده)
زمینه و هدف: بیمارستان‌ها، از ارکان نظام سلامت محسوب می‌شوند و اصلاح نظام سلامت بدون ارتقای عملکرد بیمارستان­ها مقدور نخواهد بود. اعتباربخشی نوعی ارزشیابی منظم از مراکز بیمارستانی است که بر بهبود مداوم کیفیت و ارتقاء ایمنی بیماران تأکید دارد. هدف از این مطالعه، شناسایی چالش‌های نسل نوین اعتباربخشی بیمارستانی با استفاده از الگوی سه‌شاخگی و ارائه راهکارهایی به منظور ارتقای اثربخش آن است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع پژوهش‌های آمیخته اکتشافی بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 20 مصاحبه نیمه ساختار یافته با رویکرد تحلیل محتوا انجام گرفت و مدل اولیه طراحی گردید. سپس با استفاده از تکنیک دلفی مدل اولیه توسط خبرگان اصلاح و تائید شد. به‌منظور آزمون مدل، پرسشنامه­ای محقق ساخته بین 384 نفر از کارکنان بیمارستان­های کشور بر مبنای جدول مورگان و به روش نمونه­گیری طبقه‌ای سهمیه‌ای توزیع گردید. داده­ها با روش­ تحلیل عاملی تائیدی و با استفاده از نرم‌افزار  3 Smart PlS  تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: داده‌ها پس از تجزیه و ترکیب بر اساس الگوی سه‌شاخگی در قالب 31 کد اولیه، 5 مفهوم و 3 مقوله اصلی دسته‌بندی گردید. کدهای اصلی شامل چالش‌های رفتاری، چالش‌های ساختاری و چالش‌های زمینه‌ای بودند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها بیشترین چالش مربوط به مقوله رفتاری و پس از آن مربوطه به مقوله ساختاری بود که این بدان معناست که کانون توجه فعلی به سمت مسائل درون سازمانی است. بر این اساس می‌توان گفت چالش‌های مقوله زمینه‌ای کمتر مورد توجه واقع شده است.
واژه‌های کلیدی: اعتباربخشی، بیمارستان، چالش‌ها
متن کامل [PDF 921 kb]   (499 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/17 | انتشار: 1399/6/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.