دخالت تعصبات، دخالت نظرات شخصی |
مک کانل (2016) (24) |
دخالت دادن تعصبات در خطمشیگذاری |
خطمشیگذاران |
اهداف متناقض و چندگانه، عدم آگاهی از روند پیشرفت خطمشی اتخاذ شده، ارتباط ضعیف بخشهای مختلف فرایند خطمشی گذاری، عدم همکاری بخشهای مرتبط با خطمشی، بازخورد ضعیف |
دانش فرد (1393) (34) |
عدم ارتباط با سایر بخشهای خطمشیگذاری |
عدم تعریف برنامهها به صورت کوتاه مدت و عملیاتی (34،15)، توجه صرف به جزئیات (35،15)، در نظر نگرفتن کلیات مساله (34) |
دانش فرد (1393) (34)، عباسی و بیگی (1395) (35)، حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
جزئی نگری |
ناآگاهی، ناتوانی در تشخیص صحیح مسائل (24)، عدم آگاهی در مورد انتقال دانش (35) |
مک کانل (2016) (24)، عباسی و بیگی (1395) (35) |
ناکافی بودن تخصص و دانش |
عدم وجود قوانین مشخص، بی نظمی در خطمشی گذاری، فقدان پاسخگویی |
دانش فرد (1393) (34) |
فقدان ضوابط و مقررات مشخص بر خطمشیگذاری |
توجه به نفع شخصی (24)، تأکید بر منافع حزبی و گروهی، لابی گری در مراحل خطمشیگذاری، زد و بندهای سیاسی (24،15) |
مک کانل (2016) (24)، حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
تاکید بر منافع حزبی و گروهی |
تدوین خطمشیها بدون توجه به منابع ملی- سیاسی کاری نهادهای خطمشی گذار، غلبه بخشی نگری بر نگاه ملی |
عباسی و بیگی (1395) (35)،
حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
غلبه بخشی نگری بر نگاه ملی و سیاسی کاری |
افق زمانی کوتاه مدت خطمشیگذاران (15) |
حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
افق زمانی کوتاه مدت |
قضاوتهای نادرست، نگاه ساده انگارانه نهادهای خطمشیگذار نسبت به مسائل، اهمیت ندادن به مسائل |
مک کانل (2016) (24)، عباسی و بیگی (1395) (35) |
نگاه ساده انگارانه و عدم اهتمام کافی به خطمشیگذاری |
درک نادرست خطمشیگذاران از جهتگیری اهداف خطمشی، درک نادرست خطمشیگذاران از موانع اجرای خطمشی (36،15)، عدم شناخت درست مسائل و مشکلات (15) |
کالابا (2016) (36)، حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
عدم شناخت درست مسائل و مشکلات |
خطمشیگذاری نادرست، ارائه راه حلهای غلط |
دانش فرد (1393) (34)، عباسی و بیگی (1395) (35) |
ارائه راهکارهای نادرست |
خودمحوری در خطمشیگذاری (24)، خودرأیی نهادهای خط مشیگذار (35)، بی توجهی به نظرات سایر بازیگران، خودبرتر بینی مسئولین فرایند خطمشیگذاری (35،24) |
(مک کانل (2016) (24)، (عباسی و بیگی (1395) (35) |
خودرأی بودن خطمشیگذاران و بی توجهی به نظرات سایر بازیگران |
تدوین خطمشیها بدون اتکا به پشتوانه نظری و علمی، نداشتن پشتوانه نظری، عدم بررسی منابع مرتبط پیشینه موضوع |
عباسی و بیگی (1395) (35)، پورکیانی و همکاران (1393) (37) |
تدوین خطمشیها بدون اتکا به پشتوانه نظری و علمی |
بی توجهی خطمشیگذاران به آمادگی اجتماعی (15،35)، ساده انگاری و پرداختن به جنبههای ظاهری قضایا (15) |
عباسی و بیگی (1395) (35)، حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
سطحی نگری |
خطمشیگذاری تقلیدی، استفاده از الگوهای تقلیدی، استفاد از منابع دست دوم، عدم اجرای تحقیقات پژوهشی |
عباسی و بیگی (1395) (35)، حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
استفاده از الگوهای تقلیدی |
ناآگاهی خطمشیگذاران از موانع اجرا (15)، عدم شناخت سختیها و تنگناهای اجرا (15،35) |
حاجی پور و همکاران (1394) (15)، عباسی و بیگی (1395) (35) |
عدم پشتیبانی و ارتباط با مجریان |
ارائه راهکارهای نادرست برای حل مسائل توسط خطمشیگذاران- تدوین خط مشیهای غیر واقع بینانه و آرمان گرایانه |
عباسی و بیگی (1395) (35) |
تدوین خطمشیهای غیرواقع بینانه و آرمان گرایانه |
هدفگذاری مبهم، هدفگذاری مبهم و غیرواقعی (34،19،15،12)، مبهم بودن خط مشی و شفاف نبود هدف آن (34،15،12)، هدفگذاری و تعیین و تدوین خط مشی مبهم، هدفگذاری مبهم و غیرواقعی (34،19،15،12) |
عباسی و همکاران (1395) (12)، حاجی پور و همکاران (1394) (15)، دانش فرد (1393) (34)، مقدس پور و همکاران (1391) (19) |
هدفگذاری مبهم و غیرواقعی |
ماهیت خطمشی
|
وجود تناقضات در مسائل |
کالابا (2016) (36) |
وجود تناقضات |
چارچوب قانونی نامناسب برای خطمشیگذاری، عدم نظام شفافیت |
کالابا (2016) (36) |
عوامل حقوقی و قضایی |
سخت گیری در تدوین، در نظر نگرفتن شرایط مؤثر در فرایند خطمشی |
مک کانل (2016) (24) |
عدم انعطاف |
هدفگذاری غلط، نادرستی نظریه خطمشی، خطمشی گذاری غیرمرتبط |
مک کانل (2016) (24)، حاجیپور و همکاران (1394) (15) |
نادرستی نظریه خطمشی |
تدوین خطمشیهای مبهم و کلی (38،35)، گسترده بودن مسائل (38)، عدم تعیین کامل و شفاف ویژگیهای خط مشی (38،35) |
عباسی و بیگی (1395) (35)، شریف زاده و همکاران ( 1391) (38) |
گسترده بودن، پیچیده بودن و مبهم بودن مسائل |
جزئی نگری مجریان خطمشی (35،19،12)، فقدان اراده (35،12)، ویژگیهای شخصیتی و رفتاری ضعیف مجریان، انگیزه پایین مجریان (35،19،12) |
عباسی و همکاران (1395) (12)، عباسی و بیگی (1395) (35)، مقدس پور و همکاران (1391) (19) |
ویژگیهای شخصیتی و رفتاری |
مجریان خطمشی |
فقدان تخصص و مهارت (38،34،19،15،12)، نداشتن تخصص و دانش لازم (38،15،12)، صلاحیت علمی و عمومی مورد نیاز ضعیف کارکنان در اجرای خطمشی (34،15)، تخصص و مهارت پایین مجریان (34،19،15،12)، شایستگی پایین مجریان (38،19،15) |
عباسی و همکاران (1395) (12)، حاجی پور و همکاران (1394) (15)، دانش فرد (1393) (34)، مقدس پور و همکاران (1391) (19)، شریف زاده و همکاران (1391) (38) |
ناکافی بودن تخصص و مهارت |
عدم ارتباط با گروههای هدف، عدم شناسایی صحیح گروههای هدف |
مک کانل (2016) (24) |
استفاده کنندگان و گروههای هدف |
بی اعتقادی نسبت به اجرای صحیح- عدم التزام عملی مجریان نسبت به اجرای خطمشی، عدم تعهد نسبت به اجرای خطمشی، کمبود تعهد خطمشیگذاران نسبت به اجرا |
عباسی و بیگی (1395) (35)، حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
عدم تعهد و اراده نسبت به اجرا |
عدم انسجام و واقعگرایی، بروز دوگانگیها، عدم رهبری |
عباسی و بیگی (1395) (35) |
ناهماهنگی مدیران عالی و اجرایی |
برداشت نادرست مجریان از خطمشیها |
پورکیانی و همکاران (1393) (37) |
طرز تلقی و برداشت نادرست مجریان از خطمشیها |
فقدان اراده سیاسی |
کالابا (2016) (36) |
فقدان اراده سیاسی |
انفعال، عدم پویایی و تمایل مجریان به حفظ وضع موجود، مخالفت با تغییر |
عباسی و بیگی (1395) (35) |
انفعال، عدم پویایی و تمایل به حفظ وضع موجود |
فقدان شهامت لازم در مجریان برای ایجاد تغییرات، عدم ریسک پذیری، ترس از شکست، عدم اعتماد به نفس، ترس از تصمیمگیریهای پیچیده و دشوار |
عباسی و بیگی (1395) (35) |
فقدان شهامت لازم برای تغییرات مورد نیاز |
در تناقض بودن ارزشهای مجریان و خطمشیها |
عباسی و بیگی (1395) (35) |
هم راستا نبودن ارزشها و هنجارهای مجریان و خطمشیها |
فشارهای سیاسی در جهت اجرای خطمشیها، لابیگری در مرحله اجرا |
کالابا (2016) (36) |
نفوذ گروههای فشار |
سیاسی کاری مجریان و در اولویت قرار دادن منافع شخصی و حزبی، انحراف ناشی از اهداف سیاسی و زدوبندهای سیاسی |
عباسی و بیگی (1395) (35)، حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
سیاسی کاری و ترجیح منافع شخصی و حزبی در اجرای خط مشی |
وجود نهادهای موازی خطمشیگذار (35،15)، ناهماهنگی و عدم حاکمیت دیدگاه سیستمی میان نهادهای موازی خطمشیگذار (35)، تعدد مراکز خطمشیگذاری (35،15) |
عباسی و بیگی (1395) (35)، حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
تعدد مراکز خطمشیگذاری |
عوامل سازمانی |
ضعف تنقیح در نظام خطمشیگذاری |
حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
ضعف تنقیح در نظام خطمشیگذاری |
نبودن نظامهای اطلاعاتی و فنی قابل اعتماد، ضعف سیستم اطلاعاتی |
حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
نبودن نظامهای اطلاعاتی و فنی قابل اعتماد |
تعدد سازمانهای اجرایی و موازی کاری در اجرا |
حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
تعدد سازمانهای اجرایی و موازی کاری در اجرا |
نبود اتاق فکر و مشاوران آگاه به مسایل |
حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
نبود اتاق فکر و مشاوران آگاه به مسایل |
ضعف خطمشی پژوهی در هنگام تدوین خطمشی |
حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
ضعف خط مشی پژوهی در هنگام تدوین خط مشی |
بیتوجهی به ظرفیت و منابع مجریان |
حاجی پور و همکاران (1394) (15) |
بی توجهی به ظرفیت و منابع سازمانهای مجری |
ناهماهنگی میان خطمشیگذاران و مجریان خطمشی (36،35،15)، مدیریت و اداره سطوح مختلف توسط مدیران عالی و به طور کلی ناهماهنگی مدیران عالی و اجرایی (34،15) |
کالابا (2016) (36)، عباسی و بیگی (1395) (35)، حاجی پور و همکاران (1394) (15)، دانش فرد (1393) (34) |
ناهماهنگی بین خطمشیگذاران و مجریان |
تعارض، بی اعتمادی و رقابت ناسالم میان نهادهای موازی خطمشی گذار، کارکنان تصورشان بر این است که سازمان در اجرای خطمشیها ناموفق است |
عباسی و بیگی (1395) (35)، دانش فرد (1393) (34) |
تعارض، بی اعتمادی و رقابت ناسالم در میان نهادهای مجری |
عدم هماهنگی در اجرا، نبود توافق همگانی |
مک کالن (2016) (24) |
ناهماهنگی |
بودجه ضعیف برای اجرای خطمشیها (36-34)، محدودیتهای مالی (38،34،1)، کمبود منابع مالی لازم برای اجرای خطمشیها (38،36،34)، کمبود پول (34)، موانع مالی (38،35) |
کالابا (2016) (36)، فری و باچتلر (2013) (1)، عباسی و بیگی (1395) (35)، دانشفرد (1393) (34)، شریفزاده و همکاران (1391) (38) |
کمبود منابع مالی لازم برای اجرای خط مشی |
فقدان ساختار اجرایی و تقسیم کار، تمرکز تصمیمگیری |
عباسی و بیگی (1395) (35) |
فقدان تقسیم کار میان مجریان خط مشی |
کمبود منابع انسانی متخصص در خطمشیگذاری، کمبود منابع انسانی متخصص در اجرای خط مشیها، کمبود نیروی انسانی |
عباسی و بیگی (1395) (35)، دانش فرد (1393) (34) |
کمبود منابع انسانی متخصص |
عدم استقلال سیاسی نهادهای دولتی، نبود استقلال نسبی در ارکان اجرایی |
فری و باچتلر (2013) (1) |
نبود استقلال نسبی در ارگانهای اجرایی |
تعریف دقیق شاخصهای موفقیت، جامعه هدف وجود ندارد، مشخص نبودن وظایف و مسئولیتها |
دانش فرد (1393) (34)
|
مشخص نبودن وظایف و مسئولیتها |
ارتباطات، کمبود ارتباطات |
عباسی و همکاران (1395) (12) |
کمبود ارتباطات |
نظام ارزیابی عملکرد (35،12)، عملکرد ضعیف نهادهای نظارتی و بیتفاوتی نسبت به اجرای خطمشیها (35،12)، فقدان سیستم مشخص نظارت بر عملکرد نهادهای خطمشیگذار (37،35،12)، عدم بازبینی و نظارت (37،12)، نبود نظام ارزیابی عملکرد (37،35،12) |
عباسی و همکاران (1395) (12)، عباسی و بیگی (1395) (35)، پورکیانی و همکاران (1393) (37) |
عدم وجود نظام ارزیابی عملکرد خطمشیگذاران و مجریان خط مشی |
عدم مطابقت با استانداردهای اخلاقی (38،35،24)، فقدان ضوابط و مقررات مشخص حاکم بر مرحله تدوین خطمشی (35،24)، وجود معیارهای متعارض عملی(38،35،24) |
مک کانل (2016) (24)، عباسی و بیگی (1395) (35)، شریف زاده و همکاران (1391) (38) |
فقدان ضوابط و مقررات مشخص |
عدم هماهنگی بین سطوح محلی و مرکزی، تضاد در تصمیمات محلی و مرکزی، عدم برگزاری جلسات مشترک با ستاد مرکزی |
کالابا (2016) (36) |
عدم هماهنگی بین سطوح محلی و مرکزی |
اطلاعات صحیح و به موقع در بین سطوح انتقال نمییابد، دریافت اطلاعات نا به هنگام |
دانش فرد (1393) (34) |
عدم انتقال صحیح و به موقع اطلاعات بین سطوح مختلف اجرایی |
عدم انعطاف سازمانهای مجری (12)، قوانین و مقررات زیاد (34،19،12)، سطوح سلسله مراتب زیاد و تاکید بیش از حد بر رویههای اداری (34،19) مقررات متناقض با خطمشی و خیلی دست و پاگیر، نظام اداری و بوروکراسی (34،19،12) |
عباسی و همکاران (1395) (12)، دانش فرد (1393) (34)، مقدس پور و همکاران (1391) (19) |
وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر |
ظرفیت و ساختارهای سازمانی ناکافی (37،36،24،12،1)، عدم وجود ائتلاف پایدار جهت اجرای خطمشی (36،24،1)، کمبود منابع و ظرفیتها (38-36،1،12،19،24،34)، مشکلات ساختاری و نهادهای سیاسی (36،24،12،1)، منابع و ابزارها (38،37،34،24،19،1)، کمبود تجهیزات (34،37،38)، هماهنگی و پشتیبانی سیاسی و اجرایی وجود ندارد (36،24،19،1)، ساختار سازمانی آمادگی لازم برای اجرا را ندارد (24)، فرایندهای سازمانی متناسب با اجرا نیست (37،24،19،1)، ساختار و منابع ناکافی، کمبود منابع و ابزارهای اجرای خطمشیها (38-36،1،12،19،24)، فقدان انگیزانندههای لازم (38،36،24) وجود دستورهای متعارض (24،12) منابع ناکافی برای اجرا (38-36،1،12،19،24) |
کالابا (2016) (36)، مک کانل (2016) (24)، فری و باچتلر(2013) (1)، عباسی و همکاران (1395) (12)، دانش فرد (1393) (34)، پورکیانی و همکاران (1393) (37)، مقدس پور و همکاران (1391) (19)، شریف زاده و همکاران (1391) (38) |
ظرفیت و ساختارهای سازمانی ناکافی |
کنش نظام اداری و جامعه (35،12)، گروههای فشار محیط (35،34)، موانع فرهنگی (38،35،34،12)، اعمال نفوذ گروههای فشار برخطمشیگذاران و مجریان خطمشیها (38،35،12)، عدم بیان دقیق خواستهها (35،12) |
عباسی و همکاران (1395) (12)، عباسی و بیگی (1395) (35)، شریف زاده و همکاران (1391) (38)، دانش فرد (1393) (34) |
عوامل فرهنگی |
عوامل محیطی |
کنش نظام اداری و سیاسی (38،12،3)، موانع سیاسی، عدم حمایتهای سیاسی (38،19،12)، تغییر قوانین (19،12) |
عباسی و همکاران (1395) (12)، مقدس پور و همکاران (1391) (19)، شریف زاده و همکاران (1391) (38) |
عوامل سیاسی |
موانع اقتصادی ،عدم حمایتهای اقتصادی، تغییر قوانین اقتصادی |
عباسی و همکاران (1395) (12)، مقدس پور و همکاران (1391) (19) |
عوامل اقتصادی |
وقوع حوادث و رخدادهای پیشبینی نشده طبیعی و اجتماعی، حوادث غیرمترقبه |
دانش فرد (1393) (34) |
حوادث غیر مترقبه فیزیکی |
هماهنگی و پشتیبانی سیاسی و اجرایی وجود ندارد(34،24،19)، عدم پشتیبانی از مجریان خطمشی(35،24،19)، فقدان عزم ملی و حمایت عمومی (35،34،19)، مدیران عالی و اجرایی از خطمشیها و اجرای آنها حمایت لازم را ندارند (34،19)، عدم حمایتهای اجتماعی (35)،کمبود حمایتهای محیطی (34) |
دانش فرد (1393) (34)، مک کانل (2016) (24)، عباسی و بیگی (1395) (35)، مقدس پور و همکاران (1391) (19) |
عدم حمایتهای اجتماع |
عدم اعتقاد و التزام مسئولین و مقامات به خطمشیها |
عباسی و بیگی (1395) (35) |
عدم اعتقاد و التزام مسئولین و مقامات به خطمشیها |
تغییردیدگاه ایدئولوژیک دولت، عدم ثبات مدیریتی ناشی از تغییرات سیاسی |
فری و باچتلر (2013) (1)، عباسی و بیگی (1395) (35) |
عدم ثبات مدیریتی ناشی از تغییرات سیاسی |
فقدان حمایت سیاسی و عدم اعتقاد و التزام مسئولین و مقامات به اجرای خطمشیها، عدم پشتیبانی سیاسی |
عباسی و بیگی (1395) (35)، مقدس پور و همکاران (1391) (19) |
فقدان حمایت سیاسی |
حاکمیت فرهنگ قانون گریزی |
عباسی و بیگی (1395) (35) |
حاکمیت فرهنگ قانون گریزی |
بینظمی و بیبرنامگی در جامعه، هرج و مرج و آشفتگی در جامعه، عدم نظارت مردم |
عباسی و بیگی (1395) (35) |
بی نظمی و بی برنامگی در جامعه |
کمبود زمان |
عباسی و بیگی (1395) (35) |
کمبود زمان |
موانع عملی و فناورانه، ناسازگاری فناوری، عدم آموزش در خصوص استفاده از فناوری، نبود فناوریهای مورد نیاز |
شریفزاده و همکاران (1391) (38) |
ناسازگاری فناوری |
عدم توجه به ارزشهای بنیادین (24،12،1)، زمینههای نهادی و حقوقی (24،19،1)، عوامل حقوقی (38،19،12)، ارزشها و هنجارهای مجریان هم راستای اجرای خطمشی نیست (38،19،12)، عدم آشنایی با حقوق شهروندی و شرح خدمات (24،19،12،1)، موانع حقوقی و قضایی، موانع قانونی و نهادی، تعارض خطمشی با هنجارها و ارزشهای اجتماعی (38،34،24،19،12،1) |
مک کانل (2016) (24)، فری و باچتلر (2013) (1)، عباسی و همکاران (1395) (12)، دانش فرد (1393) (34)، مقدس پور و همکاران (1391) (19)، شریف زاده و همکاران (1391) (38) |
تعارض خط مشی با هنجارها و ارزشهای اجتماعی |