دوره 6، شماره 3 - ( 9-1400 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 275-260 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
چکیده:   (616 مشاهده)
زمینه و هدف: گردشگری پزشکی و بهداشتی امروزه از روبه‌رشدترین بخش‌های صنعت گردشگری جهان است که باعث شده سازمان‌های دست‌اندرکار و کشورهای علاقه‌مند به توسعه گردشگری توجه خود را به این بخش از صنعت گردشگری جلب و برای آن برنامه‌ریزی کنند. از این رو هدف این پژوهش طراحی الگوی بازاریابی گردشگری پزشکی به روش فراترکیب در استان آذربایجان شرقی ایران بود.
روش پژوهش: مطالعه حاضر به صورت پژوهش فراترکیب در چندین مرحله در استان آذربایجان شرقی ایران طراحی شد. بدین ترتیب که بعد از شناسایی مقولات، مفاهیم و کدهای بازاریابی گردشگری پزشکی و ارزیابی روایی و پایایی آن، مدل مفهومی اولیه تحقیق شکل گرفت. از 100 مطالعه‌ی بازیابی شده نهایتاً 8 مطالعه‌ی کاملاً مرتبط با هدف مطالعه برای انجام فراترکیب وارد شدند. در سطح تجزیه و تحلیل و به‌منظور ارائه الگوی بازاریابی گردشگری پزشکی، از روش پژوهشی کیفی فراترکیب سندلوسکی و بارسو (2006) استفاده شد.
یافته‌ها: مدل پژوهش حاضر متشکل از 5 بعد، 10 مؤلفه و 40 شاخص بود که می‌تواند الگوی بازاریابی گردشگری پزشکی را نمایش دهد. 5 بعد اصلی شامل؛ کیفیت خدمات پزشکی و گردشگری، قیمت خدمات پزشکی و گردشگری، توسعه گردشگری و پزشکی، امکانات و تجهیزات پزشکی و گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات بود.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های استخراجی از روش فراترکیب مورد تأیید جامعه خبرگان می‌باشد. یافته‌های حاصل، الگو و دیدگاه جدیدی در راستای چگونگی بازاریابی گردشگری پزشکی برای صنعت گردشگری در استان آذربایجان شرقی ایران ارائه می‌کند که برای مدیران، برنامه‌ریزان و سیاستگذاران نظام سلامت کمک‌کننده خواهد بود.
متن کامل [PDF 1061 kb]   (185 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (40 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/9 | انتشار: 1400/9/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.