دوره 1، شماره 2 - ( 10-1395 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 128-135 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (486 مشاهده)

زمینه و هدف: بهبود فرهنگ و تعهد سازمانی می تواند منجر به بهبود عملکرد سازمانی شود. همچنین از اساسی ترین ابزارها برای رشد کارآفرینی، فرهنگ سازی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی و همچنین فرهنگ و کارآفرینی سازمانی از دیدگاه کارمندان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.

روش پژوهش: پژوهش حاضر، پژوهشی تحلیلی کاربردی بود که به صورت مقطعی با مشارکت 150 نفر از کادر درمانی و اداری شاغل در بیمارستان های شهید فقیهی و نمازی شیراز انجام شده است. داده های پژوهش توسط 3 پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل (2003) و تعهد سازمانی آلن و مایر (1991) جمع آوری شد و توسط نرم افزارهای SPSS 16 وLizrel 8.5   و با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش،میانگین امتیاز فرهنگ، تعهد و کارآفرینی سازمانی به ترتیب 57/0 ± 26/3، 56/0 ± 28/3، 62/0 ± 38/3 به دست آمد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی رابطه مستقیم دارد ،در عین حال .اثر فرهنگ سازمانی بر تعهد، بیشتر از اثر این متغیر بر روی کارآفرینی سازمانی می باشد.

نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد که به کارگیری راهبردهای مناسب برای بهبود فرهنگ سازمانی، منجر به بهبود کارآفرینی سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان نیز خواهد شد.

متن کامل [PDF 399 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۹