دوره 2، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 47-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تهران، ایران
چکیده:   (3217 مشاهده)
زمینه و هدف: ترخیص با رضایت شخصی، ترک بیمارستان با وجود توصیه‌های پزشکی است که می تواند نشانگر نارضایتی بیماران و یک چالش قابل توجه مدیران نظام سلامت باشد. این پژوهش به بررسی دلایل ترخیص با رضایت شخصی پرداخته و نتایج را با گروه شاهد (ترخیص با نظر پزشک) نیز مقایسه نموده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه مورد- شاهدی می باشد که تعداد 280 نمونه به روش طبقه‌ای تصادفی در 2 گروه بیماران ترخیص شده با مسئولیت شخصی و ترخیص شده با نظر پزشک انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه سنجش میزان رضایت بیماران همراهان در واحدهای بیمارستان استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های کای دو و رگرسیون خطی در نرم افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که متغیرهای سن، دارا بودن بیمه پایه و مکمل، روز مراجعه، تحصیلات و شاغل بودن بیمار دارای تفاوت معنی دار در 2 گروه بودند و از این میان متغیرهای بیمه پایه (0/020 = p)، سن (0/020 = p) و وضعیت اشتغال (0/030 = p)، بر ترک بیمارستان با مسئولیت شخصی تاثیر گذار بود. مهمترین علل ترخیص با مسئولیت شخصی از دیدگاه بیماران عدم تعیین تکلیف وی، مشکلات شخصی، احساس بهبودی نسبی و عدم رسیدگی از سوی پزشکان در بیمارستان بود.
نتیجه گیری: به نظر می رسد علت مشکلات پیرامون تصمیم بیمار بر ترک بیمارستان با مسئولیت شخصی، فقدان نظارت لازم بر عملکرد خدمات پزشکی و پرستاری و نیز عدم انگیزه لازم در پرسنل جهت پیشگیری از این امر است. لازم است مسئولین در جهت کسب رضایت بیماران، زمینه‌های لازم را جهت ارتقاء سطح کیفیت ارائه خدمات فراهم نمایند.
واژه‌های کلیدی: رضایت بیمار، بیمارستان، بیمار
متن کامل [PDF 701 kb]   (1389 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/11 | انتشار: 1396/3/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.