دوره 2، شماره 2 - ( 6-1396 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 130-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مربی، گروه بهداشت، دانشکده علوم پزشکی سراب، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تبریز، ایران
چکیده:   (229 مشاهده)
زمینه و هدف: شاید مهمترین چالش موجود در ارائه خدمات سلامت در ایران، موضوع تعرفه‌ها باشد. نقش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای عالی بیمه همگانی خدمات سلامت وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی و سازمان نظام پزشکی در تعیین تعرفه‌ها از نظر قانون مشخص است اما در اجرا با مشکلات جدی مواجه است. هدف از این پژوهش، شناسایی و معرفی اصلاحات مورد نیاز به موازات اصلاح تعرفه خدمات پزشکی و‌‌یا زیرساخت‌های لازم در این زمینه برای بهبود عملکرد نظام سلامت می باشد.
روش پژوهش: این مطالعه از نوع کیفی می باشد. نمونه گیری به روش هدفمند انجام شده و تا اشباع داده‌ها ادامه‌‌ یافت. مشارکت کنندگان 12 نفر از مدیران سلامت شهرهای تهران، اصفهان و تبریز انتخاب شدند که در راستای هدف پژوهش به مصاحبه‌‌ی عمیق با آنان پرداخته شد. روش تحلیل داده‌ها در این پژوهش بر مبنای روش تحلیل موضوعی است. معیارهایی مانند «موثق بودن اطلاعات»، «قابل اعتماد بودن»، «قابل اطمینان بودن» و «قابل تثبیت بودن» داده‌ها در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که زیرساخت‌ها و اصلاحات براساس نظر مشارکت کنندگان به 3 بخش؛ اول، اصلاحات مربوط به وزارت بهداشت که شامل اصلاحات ساختاری، اصلاحات مربوط به ارائه دهنده و پایه گذاری اطلاع رسانی صحیح است. دوم اصلاحات مربوط به بیمه سلامت که شامل اصلاح ساختاری و اقدامی که باید توسط دولت در مورد بیمه صورت پذیرد و سوم، اصلاحات لازم توسط دولت می باشد.
نتیجه گیری: به نظر می رسد علاوه بر پرداختن به مباحث و ابعاد مختلف مربوط به تعیین تعرفه بایستی مقدماتی پیش از اصلاح تعرفه و ‌‌یا اقدامی به موازات اصلاح تعرفه فراهم گردد تا جریان و فرایند اصلاح تعرفه نیز با موفقیت انجام گیرد. این اقدام و اصلاحات در رابطه با وزارت بهداشت، بیمه‌ها و دولت می باشد.
متن کامل [PDF 978 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۰