دوره 2، شماره 3 - ( 1396 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 214-201 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصاد و اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (3844 مشاهده)
زمینه و هدف: در سالهای اخیر متولیان نظام سلامت در دنیا برای افزایش کیفیت و ایمنی خدمات درمانی و ارزیابی آن استانداردهای اعتباربخشی را به کار گرفتهاند که در ایران نیز از اولویت­ های وزارت بهداشت است. این پژوهش جهت طراحی مدل کاربردی اعتباربخشی بیمارستانی انجام شد.
روش پژوهش: این مطالعه بخشی از یک مطالعه کیفی با رویکرد گراندد تئوری و با هدف تبیین تجربیات و درک افراد آگاه و مسئول در فرآیند اعتباربخشی بیمارستانی با استفاده از مصاحبه بود که  در سال ۱۳۹5 در بیمارستان­ های استان گیلان انجام شد. نمونه­ گیری هدفمند شامل 3 پرستار، 4 مترون، 3 مدیر و 5 کارشناس آگاه در اعتباربخشی بودند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته و عمیق بود. برای تحلیل دادهها از کدگذاری 3 مرحلهای باز، محوری و انتخابی و نرم افزار MaxQDA 10 استفاده شد. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده­ ها از 2 روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد.
یافته‌ها: داده ­ها پس از تجزیه و ترکیب در قالب 134مؤلفه، 32 مفهوم و 6 مقوله اصلی دسته بندی گردید و مدل کاربردی طراحی گردید.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت اعتباربخشی و فقدان پژوهش، با رویکرد مدل­سازی و کاربردی لازم است برنامه ریزان در سطح کلان به موارد و مشکلات ارائه شده توجه و دقت کافی نمایند.
واژه‌های کلیدی: اعتباربخشی، بیمارستان، مدل
متن کامل [PDF 898 kb]   (4644 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/1 | انتشار: 1396/9/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.