دوره 1، شماره 1 - ( 1395 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 59-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده:   (5139 مشاهده)

زمینه و هدف: امروزه بیمارستان‌ها در شرایط رقابت شدید، اصول بازاریابی که برای مشتریان و کالاهای صنعتی طراحی شده است را پذیرفته‌اند. یکی از عوامل مهم در بازاریابی خدمات درمانی، نوع خدمات قابل ارائه است. سازمان‌ها از جمله مراکز درمانی برای ادامه حیات خود، نیازمند جلب رضایت مشتریان خود هستند و برای رسیدن به این مهم به ارتقای اثربخش نحوه ارائه خدمات می اندیشند. هدف این مطالعه شناخت مؤلفه‌های مؤثر در ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها می باشد.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع تحلیلی، کاربردی و مقطعی است. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری داده‌های مورد نیاز، پرسشنامه است که پس از تأیید پایایی و ثبات از طریق نمونه گیری تصادفی تکمیل گردید. سپس از طریق نرم افزارهای SPSS 21 و 8.50  Lisrelو روش‌های آزمون آماری توصیفی و تحلیل عاملی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که 9 مؤلفه در رابطه با نحوه ارائه خدمات درمانی بیشترین تأثیر را دارند. نتیجه تحلیل عاملی تأییدی در بعد نوع خدمات نشان داد که متغیرهای کیفیت ارائه خدمات بیمارستان، متغیر ارائه خدمات متمایز نسبت به سایر بیمارستان‌ها و متغیر توجه به کیفیت خدمات فراتر از حد مورد انتظار بیمار، بیشترین تأثیر را در بازاریابی خدمات در بیمارستان دارند.
نتیجه‌گیری: بیمارستان‌ها می توانند با ارائه خدمات با کیفیت، متمایز و فراتر از انتظار بیمار، مکانیسم بازاریابی خود را بهبود بخشیده و ضمن خشنودی بیمار، سهم بیشتری از بازار خدمات درمانی را نیز به خود اختصاص دهند.

متن کامل [PDF 332 kb]   (3665 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/2 | انتشار: 1395/9/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.