دوره 1، شماره 1 - ( 1395 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 80-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده:   (5073 مشاهده)

زمینه و هدف: در نظریه یادگیری سازمانی، سازمان به صورت یک نظام باز تعریف می‌شود که دارای توانایی پیش‌بینی، شناسایی، تعریف، طراحی و حل مسأله می‌باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی در بیمارستان‌های آموزشی شهر یزد بود.
روش پژوهش: این پژوهش تحلیلی از نوع همبستگی، به صورت مقطعی در سال 1394 در 4 بیمارستان آموزشی شهر یزد انجام شد. 370 نفر از کادر درمانی و اداری که به صورت نمونه‌گیری طبقه‌بندی با تخصیص متناسب انتخاب شدند، در مطالعه  شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه (2001) و چابکی سازمانی برگرفته از نظریه شریفی و ژانگ (2001) جمع‌آوری گردید و با استفاده از نرم افزار R و پکیج lavaan، semPlot و semToolsبرای روش معادلات ساختاری و SPSS 18 برای آمار توصیفی در سطح معنی داری 0/05 =  α آنالیز شد.
یافته‌ها: نتایج به دست آمده حاکی از رابطه مثبت و معنی‌دار یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی می‌باشد (0/521).
نتیجه گیری: یافته‌های مطالعه نشان می‌دهند که اجرای راهبردهای مناسب به منظور افزایش ظرفیت سازمان برای جهت دهی به توانایی‌های ذهنی کارکنان می تواند توانایی واکنش سریع سازمان به مسائل را نیز بهبود دهد که آن نیز در دنیای متغیر کنونی لازمه بقاء و پویایی سازمانی است.

متن کامل [PDF 436 kb]   (4990 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/30 | انتشار: 1395/9/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.