استادیار، گروه علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، yo.mohammadzadeh@urmia.ac.ir
چکیده: (1560 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از خطاهای معمول در سیاستگذاری گردشگری، توجه صرف به جاذبههای گردشگری بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی و امکانات موجود در جامعه است. یکی از مهمترین امکانات لازم برای گردشگران، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی باکیفیت در کشور مقصد میباشد. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر بهبود برخی شاخصهای بخش سلامت بر جذب گردشگران خارجی بوده است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و با استفاده از دادههای مربوط به شاخصهای توسعه جهانی (منتشرشده توسط بانک جهانی)، طی دوره زمانی 1996 تا 2016 انجام شده است. نمونه پژوهش، شامل 82 کشور درحالتوسعه و توسعهیافته بود. بهمنظور تحلیل دادهها از روش آزمون بر پایه دادههای پانل و روش رگرسیونی گشتاورهای تعمیمیافته و نرمافزار Stata14 استفاده شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از برآورد هر 4 مدل نشان داد که بهبود شاخصهای بخش سلامت موجب افزایش میزان جذب گردشگر در کشورهای جهان شده است. هر 2 شاخص بخش سلامت برای 2 گروه از کشورها تأثیر مثبت و معنیدار بر روی میزان جذب گردشگر خارجی داشته است. همچنین یافتهها نشان داد سایر متغیرهای مستقل مدل ازجمله توسعه حملونقل هوایی، درآمد سرانه، بهبود فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه تجارت تأثیر مثبت و معنیدار بر روی جذب گردشگران خارجی داشت.
نتیجهگیری: بهبود شاخصهای سلامت، از یکسو بهعنوان امکانات ضروری رفاهی گردشگران محسوب شده و از سوی دیگر استفاده از خدمات بهداشتی-درمانی از اهداف مهم گردشگری است؛ از منظر اجتماعی نیز بهبود شاخصهای سلامت وجهه مثبتی برای جامعه میباشد. لذا بهبود وضعیت بخش سلامت از ضروریات توسعه بخش گردشگری محسوب میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/4/11 | انتشار: 1399/9/30