Fathi E, Nasiripour A A, Khalesi N, Ziyari R. Designing a Model for Managing the Food Service Department in Iranian Hospitals. Manage Strat Health Syst 2021; 5 (4) :280-294
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-366-fa.html
دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران ، nasiripour@srbiau.ac.ir
متن کامل [PDF 1282 kb]
(606 دریافت)
|
چکیده (HTML) (2200 مشاهده)
متن کامل: (466 مشاهده)
زمینه و هدف: اداره بهینه بخش خدمات غذایی در بیمارستانها، نقش بسزایی در عملکرد بیمارستانها، تسریع در بهبودی و افزایش سطح رضایتمندی بیماران از بیمارستانها ایفا مینماید. هدف از مطالعه حاضر طراحی الگویی برای مدیریت بخش خدمات غذایی در بیمارستانهای ایران است.
روش پژوهش: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی به روش مدل یابی معادلات ساختاری است. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده و از میان افراد شرکتکننده در همایش مدیریت بیمارستانی شامل 250 نفر از مدیران بیمارستانها، کارشناسان تغذیه، کارشناسان بهداشت محیط و غیره در شهریور 1397 در تهران بود. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی پرسشنامه از طریق روایی سازه و پایایی (همسانی درونی) از طریق آلفای کرونباخ انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی روابط بین متغیرها و ارائه مدل ساختاری از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و همچنین نرمافزارهای SPSS 21 و AMOS 22 استفاده گردید.
یافتهها: بر اساس مدل بهدستآمده 5 عامل اصلی و مؤثر بر مدیریت بخش خدمات غذایی شناخته شدند که شامل عوامل بهداشتی و ایمنی، رضایتمندی بیماران، ضایعات غذایی، نظارت و کنترل و نهایتاً سازوکار بودند. در این میان عوامل بهداشتی و سازوکار به ترتیب با ضرایب 874/0 و 612/0 بیشترین و کمترین تأثیر را در اداره بخش خدمات غذایی در بیمارستانهای ایران داشتند.
نتیجهگیری: بر اساس الگوی به دست آمده عوامل مختلفی در مدیریت بخش غذایی مؤثر هستند که لازم است این عوامل در برنامهریزیهای بیمارستانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. طبق یافتهها میتوان گفت ابعاد مرتبط با بهداشت و ایمنی غذایی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
واژههای کلیدی: مدیریت، خدمات غذایی، بیمارستان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/6/26 | انتشار: 1399/12/27