Ethics code: IR.ZNU.REC.1400.008
Azimi H, Pourahmadi Laleh N. The Effect of Loyalty to, Confidence in and Emotional Commitment to Brand Regarding Brand Advocacy in Shiraz Namazi Hospital. Manage Strat Health Syst 2022; 7 (1) :83-96
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-457-fa.html
عظیمی حسین، پوراحمدی لاله نویده. تاثیر وفاداری و اطمینان به برند و تعهد عاطفی به آن بر هواداری از برند در بیمارستان نمازی شیراز. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1401; 7 (1) :83-96
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-457-fa.html
دانشیار، گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران ، h.azimi@znu.ac.ir
متن کامل [PDF 1125 kb]
(313 دریافت)
|
چکیده (HTML) (823 مشاهده)
متن کامل: (241 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: برند میتواند معنای منحصر به فردی از سازمان را به مصرفکنندگان تلقین کرده و مزیت نسبی فراوانی را به وجود آورد. این ارتباط از طریق اطمینان، ارتباط، وفاداری و تعهد عاطفی به برند و تاثیر آنها بر هوادار بودن و توسعه روابط احساسی بین مشتری و سازمان به وجود میآید. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر وفاداری و اطمینان به برند و تعهد عاطفی به آن بر هواداری از برند بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر حسب روش گردآوری داده از نوع توصیفی- پیمایشی بود. ابزار جمعآوری داده، پرسشنامه محققساخته بود که روایی صوری با نظر اساتید و کارشناسان و نیز روایی همگرا، با میانگین واریانس استخراج شده بیش از 5/0 و روایی واگرا با استفاده از روش فورنل و لارکر مورد تایید قرار گرفت. همچنین پایایی ابزار با آلفای کرونباخ بیش از 0.7 تایید گردید. جامعه آماری، بیماران بیمارستان نمازی شیراز در سال 1399 بودند که پس از انجام پیشآزمون و تایید روایی و پایایی و تعیین انحراف واریانس نمونه اولیه، با استفاده از فرمول کوکران تعداد حجم نمونه آماری برابر با ۳۰۰ نفر بهدستآمد و پرسشنامههای نهایی به روش نمونهگیری در دسترس بین بیماران توزیع و جمعآوری شد. در نهایت پس از دادهآمایی، مدل مفهومی پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار PLS 3 برازش شد.
یافتهها: مدل مفهومی پژوهش با استفاده از شاخصهای متعدد مورد برازش قرار گرفت و یافتهها نشان داد مدل دارای کیفیت مناسب و اعتبار قابل قبولی است. به لحاظ کمی نیز یافتهها نشان داد اطمینان به برند به میزان 0.288 بر هواداری از برند تأثیر معنیداری داشت، اما تعهد عاطفی و وفاداری به ترتیب با ضریب مسیر 0.049 و 0.007 بر هواداری از برند تاثیر معنیداری نداشتند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد اطمینان به برند توسط بیماران از طریق کیفیت ادراک شده، اعتبار برند و رفتار مشتریمدارانه پرسنل بیمارستان به دست میآید. همچنین تأثیر گروههای مرجع و مسئولیت اجتماعی که بر دوش بیمارستان است، به کمک اطمینان به برند باعث به وجود آمدن تعهد عاطفی در بیماران میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/10/8 | انتشار: 1401/3/30