دوره 6، شماره 2 - ( 1400 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 179-167 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bastani P, Golriz A, Ravangard R, Kavosi Z, Rezaee R, Keshtkaran V et al . Educational Need Assessment of Bachelor's Degree of Healthcare Management Based on the Iran’s National Medical Education Evolution and Innovation Plan. Manage Strat Health Syst 2021; 6 (2) :167-179
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-480-fa.html
باستانی پیوند، گلریز عاطفه، روانگرد رامین، کاوسی زهرا، رضایی ریتا، کشتکاران ویدا و همکاران.. نیازسنجی آموزشی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی مبتنی بر بسته‌های طرح تحول و نوآوری درآموزش علوم پزشکی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1400; 6 (2) :167-179

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-480-fa.html


دانشیار، مرکز تحقیقات منابع انسانی سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی فارس، شیراز، ایران
متن کامل [PDF 797 kb]   (467 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1464 مشاهده)
متن کامل:   (513 مشاهده)
زمینه و هدف: بازنگری برنامه‌های درسی مبتنی بر نیازسنجی از ذی نفعان از جمله کارکردهای ضروری و مستمر نظام‌های آموزشی است. هدف این پژوهش، نیازسنجی آموزشی دوره کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از دیدگاه آموزش گیرندگان بود.
روش پژوهش: این مطالعه مقطعی در سال های 99-1398 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. نمونه گیری به صورت طبقه‌ای-تصادفی از ورودی‌های سال‌های مختلف انجام شد. 40 نفر از دانشجویان کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در پژوهش شرکت کردند. داده‌ها، با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه، در یک مطالعه پایلوت مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از آماره‌های توصیفی و نرم افزار SPSS 21 انجام گرفت.
یافته‌ها: 64/1 درصد از مشارکت کنندگان، رشته تحصیلی خود را بدون آشنایی قبلی و یا با آشنایی کم انتخاب کرده بودند. بیش از 60 درصد آن‌ها، صرفأ جهت استفاده از مزایای مدرک تحصیلی این رشته را انتخاب کرده بودند. تنها 22/5 درصد از شرکت کنندگان، دارای رضایت زیاد و خیلی زیاد از تحصیل در رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بودند. در عین حال، 65 درصد از آن‌ها قابلیت کارآفرینی دانش آموختگان این رشته را در حد متوسط و بیش از آن ارزیابی کردند. اکثریت پاسخ دهندگان، آموزش در عرصه را در برآورده کردن نیازهای شغلی مفید دانسته اما معتقد بودند که دوره‌های آموزش در عرصه نیازمند اصلاح است. محتوای آموزشی مورد نیاز دانشجویان کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی شناسایی و در 18 حیطه طبقه بندی گردید.  
نتیجه گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد که برنامه درسی دوره کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی نیازمند بازنگری و اصلاح می‌باشد.
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/25 | انتشار: 1400/8/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb