دانشیار، مرکز تحقیقات منابع انسانی سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی فارس، شیراز، ایران
چکیده: (1165 مشاهده)
زمینه و هدف: بازنگری برنامههای درسی مبتنی بر نیازسنجی از ذی نفعان از جمله کارکردهای ضروری و مستمر نظامهای آموزشی است. هدف این پژوهش، نیازسنجی آموزشی دوره کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از دیدگاه آموزش گیرندگان بود.
روش پژوهش: این مطالعه مقطعی در سال های 99-1398 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. نمونه گیری به صورت طبقهای-تصادفی از ورودیهای سالهای مختلف انجام شد. 40 نفر از دانشجویان کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در پژوهش شرکت کردند. دادهها، با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه، در یک مطالعه پایلوت مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از آمارههای توصیفی و نرم افزار SPSS 21 انجام گرفت.
یافتهها: 64/1 درصد از مشارکت کنندگان، رشته تحصیلی خود را بدون آشنایی قبلی و یا با آشنایی کم انتخاب کرده بودند. بیش از 60 درصد آنها، صرفأ جهت استفاده از مزایای مدرک تحصیلی این رشته را انتخاب کرده بودند. تنها 22/5 درصد از شرکت کنندگان، دارای رضایت زیاد و خیلی زیاد از تحصیل در رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بودند. در عین حال، 65 درصد از آنها قابلیت کارآفرینی دانش آموختگان این رشته را در حد متوسط و بیش از آن ارزیابی کردند. اکثریت پاسخ دهندگان، آموزش در عرصه را در برآورده کردن نیازهای شغلی مفید دانسته اما معتقد بودند که دورههای آموزش در عرصه نیازمند اصلاح است. محتوای آموزشی مورد نیاز دانشجویان کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی شناسایی و در 18 حیطه طبقه بندی گردید.
نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان داد که برنامه درسی دوره کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی نیازمند بازنگری و اصلاح میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/25 | انتشار: 1400/8/11