دوره 7، شماره 1 - ( 1401 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 52-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: با سلام و عرض ادب و احترام پیو در خواست کد اخلاق برای مق


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadiyan Z, Ghalavandi H, hassani M. Modeling the Relationship between Perception Management and Social Undermining with the Mediating Role of Organizational Trust and Social Capital in West Azerbaijan University of Medical Sciences. Manage Strat Health Syst 2022; 7 (1) :42-52
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-521-fa.html
احمدیان ذکریا، قلاوندی حسن، حسنی محمد. مدل‌یابی روابط مدیریت برداشت و سایش اجتماعی با نقش میانجی اعتماد سازمانی و سرمایه اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان ‌غربی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1401; 7 (1) :42-52

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-521-fa.html


دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، Z.ahmadyan2015@gmail.com
چکیده:   (891 مشاهده)

زمینه و هدف: استفاده از رفتارهای تظاهرگونه در سازمان می­تواند موجب بروز رفتارهای منفی مانند تعارض و کاهش رفتارهای مثبت در سازمان گردد. لذا هدف این پژوهش تحلیل روابط مدیریت برداشت و سایش اجتماعی با نقش میانجی اعتماد سازمانی و سرمایه اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بود.
روش ­پژوهش: روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی به تعداد ۲۳۰۰۰ نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران نمونه آماری این پژوهش ۳۸۴ نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­ های مدیریت برداشت، سایش اجتماعی، اعتماد سازمانی و سرمایه­ اجتماعی بود. روایی ابزارها با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی بررسی و تایید شد. جهت تحلیل داده ­ها از الگوی معادلات ساختاری و نرم افزارهای  SPSS ۲۴و  LISREL ۸ استفاده شد.
یافته ­ها: بین مدیریت برداشت و سایش اجتماعی همبستگی مثبت و معنی‌دار وجود داشت (ضریب مسیر ۰/۵۸). همبستگی بین مدیریت برداشت با اعتماد سازمانی (۰/۶۳ -) و سرمایه اجتماعی (۰/۸۴ -) منفی و معنی‌دار بود. رابطه بین اعتماد سازمانی (۰/۴۸ -) و سرمایه اجتماعی (۰/۴۱ -) با سایش اجتماعی کارکنان منفی و معنی‌دار بود و در نهایت بین مدیریت برداشت و سایش اجتماعی با میانجی­گری اعتماد سازمانی (۰/۲۹) و سرمایه اجتماعی (۰/۳۵) همبستگی معنی‌داری وجود داشت.
نتیجه­گیری: مدیریت برداشت با کاهش میزان اعتماد سازمانی و سرمایه اجتماعی موجب افزایش سایش اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی می­گردد. پیشنهاد می­شود با شناسایی و کاهش تاکتیک­های مدیریت برداشت، زمینه افزایش اعتماد سازمانی و سرمایه اجتماعی و به تبع آن کاهش سایش اجتماعی در فراهم گردد.
 
متن کامل [PDF 947 kb]   (347 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (221 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/2 | انتشار: 1401/3/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb