استادیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد، مشهد، ایران ، moghrij@mums.ac.ir
چکیده: (570 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهمترین پیامهای حد واسط نظام سلامت که بهطور مستقیم سلامت افراد را تحت تأثیر قرار میدهد، دسترسی به خدمات میباشد. افزایش روزافزون تقاضا برای دریافت خدمات از یکسو و عدمکفایت تختهای موجود بر اساس استانداردهای مربوطه در بسیاری از بیمارستانهای کشور از سوی دیگر، این ضرورت را ایجاب میکند که از تختهای موجود استفاده بهینه به عمل آید. پژوهش حاضر با هدف بررسی چالشهای مدیریت تخت در بیمارستانهای آموزشی ریفرال شهر مشهد انجامشد.
روش پژوهش: این مطالعه از نوع کیفی و به روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهش مدیران شاغل در سال ۱۳۹۸ در بیمارستانهای امام رضا (ع) و قائم (عج)، بهعنوان بیمارستانهای ریفرال مشهد و همچنین مدیران ستادی بودند. برای نمونهگیری جامعه اولیه پژوهش از روش هدفمند با رویکرد حداکثر تنوع استفاده شد. جمع آوری دادهها تا زمان رسیدن به حد اشباع ادامه یافت. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز همزمان با گردآوری دادهها، مصاحبهها پیادهسازی و کدگذاری شد و تحلیل بهوسیله نرمافزار MaxQDA ۱۱ انجام پذیرفت.
یافته ها: انجام فرآیند مقایسه مداوم دادهها از نظر شباهتها و تفاوتها، به کدهای مشابه و قابل ادغام باهم منجر به ایجاد ۷ مفهوم اصلی گردید؛ این مفاهیم شامل چالشهای پذیرش، چالشهای اختصاص تخت، چالشهای ماندگاری، چالشهای ترخیص، چالشهای فرایندها، چالشهای ساختارها، چالشهای نیروی انسانی بود.
نتیجه گیری: توجه به چالشهای مدیریت تخت در این مطالعه تا حد زیادی میتواند به ساماندهی اورژانس و جریان صحیح بیمار در بیمارستان کمک نماید. با شناخت مشکلات ناشی از مدیریت تخت و حرکت به سمت اصلاح آنها، نظام سلامت از بهرهوری بالاتری برخوردار گشته و دسترسی بیماران به مراقبتهای سلامت بدون نیاز به افزایش هزینه، ارتقا خواهد یافت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/5/15 | انتشار: 1401/9/29