دوره 7، شماره 3 - ( 1401 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 291-281 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپوراهواز، اهواز، ایران ، Bagheri-sa@ajums.ac.ir
چکیده:   (671 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از معیارهای سنجش عملکرد دولت­ها و بقای آنان، میزان موفقیت در کاهش و ثبات در شاخص فلاکت است. شاخص فلاکت از مجموع تورم و بیکاری به دست می­آید. تورم و بیکاری مهمترین عوامل تاثیرگذار بر درآمد خانواده می­باشند چنانچه مقدار شاخص فلاکت بالا باشد خانواده­ها پول کمتری برای خرید کالاهای مصرفی خود از جمله استفاده از خدمات بهداشت و درمان در اختیار خواهند داشت. لذا این تحقیق ارتباط شاخص فلاکت و پرداخت از جیب بیماران در نظام سلامت ایران را مورد سنجش قرارداده است.
روش پژوهش: این مطالعه با استفاده از داده­های سری زمانی ۲۰۱۹-۱۹۹۸ به بررسی ارتباط شاخص فلاکت و پرداخت از جیب بیماران در نظام سلامت ایران پرداخته است. به این منظور برای بررسی مانایی متغیرها از آزمون دیکی فولر، برای بررسی رابطه علیت بین متغیرها از آزمون علیت تودا-یاماموتو و برای بررسی وجود رابطه بلندمدت از روش خودرگرسیون با وقفه­های توزیعی استفاده شد. داده‌های مورد استفاده از بانک جهانی و مرکز آمار ایران گردآوری‌شدند، همچنین تحلیل داده­ها و نتایج با استفاده از نرم افزار  Eview 9 انجام شده است.
یافته ها: بر اساس نتایج بدست‌آمده از برآورد مدل، یک رابطه علیت دوطرفه بین شاخص فلاکت و پرداخت از جیب بیماران در نظام سلامت ایران وجود داشت. همچنین با افزایش ۱ واحد در میزان شاخص فلاکت به میزان ۱/۲۷ واحد بر پرداخت از جیب بیماران افزوده شد. ضریب مدل تصحیح و خطا برابر با ۰/۳۱۲ بود؛ که به این معنا است که در هر دوره به میزان ۰/۳۱۲ از عدم تعادل کوتاه‌مدت برای دستیابی به تعادل بلندمدت تعدیل می­گردد. به عبارتی بیش از ۳ سال و کمتر از ۴ سال طول می­کشد تا عدم تعادل­های کوتاه‌مدت از بین رفته و به سمت رابطه بلندمدت خویش برسد.
نتیجه‌گیری: با افزایش شاخص فلاکت، پرداخت از جیب بیماران نیز افزایش می‌یابد. لذا دولت می‌بایست با اتخاذ سیاست­های مناسب در جهت کاهش نرخ بیکاری و تورم، موجب کاهش پرداخت از جیب بیماران در نظام سلامت گردد. پوشش بیمه­های پایه برای خدمات ضروری بیماران را افزایش دهد. گستردگی بیمه­های تکمیلی درمان در سطح جامعه مخصوصاً دهک­های پایین نیز افزایش یابد. درواقع می‌بایست دولت هزینه این بخش از بیمه را برای چهار دهک پایین تقبل نماید تا از این طریق موجب کاهش پرداخت از جیب بیماران گردد.
 
متن کامل [PDF 608 kb]   (534 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (176 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/5 | انتشار: 1401/9/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.