دوره 7، شماره 4 - ( 1401 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 368-356 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 162454958
Ethics code: IR.IAU.KERMAN.1401.1042


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirjalili R, Kazemi H, Beheshti Far M. Investigating the Communication Apprehension Model of Physicians in Public Hospitals of Yazd City. Manage Strat Health Syst 2023; 7 (4) :356-368
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-620-fa.html
میرجلیلی روح‌الله، کاظمی حسین، بهشتی‌فر ملیکه. کاوش پدیده ارتباط‌گریزی پزشکان در بیمارستان‌های دولتی شهر یزد. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1401; 7 (4) :356-368

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-620-fa.html


استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران ، h.kazemi@vru.ac.ir
چکیده:   (424 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتباط خوب و سالم بین پزشک و بیمار و پرسنل درمانی، سنگ زیربنای مراقبت‌های خوب پزشکی است و مهارت‌های ارتباطی نقش بسیار مهمی در رضایت بیماران و درمان آنان دارد. هدف این پژوهش، کاوش پدیده ارتباط‌گریزی پزشکان در بیمارستان‌های دولتی شهر یزد با استفاده از روش پدیدارشناسی بود.
روش پژوهش: این پژوهش، از نوع کیفی و با استفاده از روش پدیدار‌شناسی از دی‌ماه سال ۱۴۰۰ تا مردادماه سال ۱۴۰۱ انجام شد. محل انجام مطالعه ۲ بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در نظر گرفته شد. جامعه آماری شامل پزشکان عمومی و متخصص بیمارستان‌های دولتی شهر یزد بودند. از بین این پزشکان تعداد ۱۲ نفر که سابقه کار بالای ۱۱ سال و تمایل به همکاری با محقق داشتند با استفاده از روش گزینشی و هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده‌های تحقیق با استفاده از مصاحبه صورت گرفت. برای روایی و پایایی پژوهش از معیارهای لینکن و گوبا استفاده شد؛ و داده‌ها به‌وسیله نرم‌افزار NVIVO ۱۱ مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که الگوی ارتباط‌گریزی پزشکان از ۱۱ تم فرعی: عوامل روان‌شناختی، عوامل خانوادگی، فقدان مهارت، اختلال اطلاعاتی، چالش‌های مربوط به بیمار، چالش‌های مربوط به همکاران، چالش‌های مربوط به حرفه پزشکی، محیط بیمارستان، آسیب اجتماعی، عوامل اعتقادی و عوامل مذهبی تشکیل‌شده است. این ۱۱ تم فرعی در قالب ۵ تم اصلی: دلایل محیطی، فردی، ارتباطی، فرهنگی و شغلی دسته‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: برقراری رابطه مناسب بین بیمار و پزشک، جزء اساسی یک مراقبت پزشکی باکیفیت است. بهبود این رابطه باعث پایبندی بیشتر بیمار به درمان، رضایت بیشتر وی از تیم درمانی و کاهش خطاهای پزشکی و شکایات می‌شود.
 
متن کامل [PDF 952 kb]   (223 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (165 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/29 | انتشار: 1401/12/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb