دوره 8، شماره 2 - ( 1402 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 143-130 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.YAZD.REC.1401.034


XML English Abstract Print


استادیار، گروه شهرسازی و معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران ، Ahmad.Esteghlal@iau.ac.ir
چکیده:   (298 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: گردشگری درمانی در شهر یزد به‌عنوان یکی از قطب‌های درمان کشور رونق فراوانی یافته و می‌توان گفت این صنعت به یکی از محور‌های توسعه‌ای شهر یزد مبدل شده است. هدف این پژوهش شناسایی مهم‌ترین عوامل مؤثر برجذب گردشگران درمانی غیر‌بومی به شهر تاریخی یزد بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که در پاییز سال ۱۴۰۱ انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانه‌ای و دلفی استفاده گردید. نمونه آماری این مطالعه شامل ۴۱ خبـره در حوزه‌های درمان، گردشگری و برنامه‌ریزی شهری بودند که این خبرگان بر اساس تخصصهای مرتبط به شیوه گلولهبرفی انتخاب شدند. در مطالعه مبانی نظری تحقیق، ۴۱ عامل مؤثر در جذب گردشگران درمانی از متون پژوهش‌های مرتبط احصاء گردید و در طی مطالعه، دسته‌بندی و ویرایش، تعداد ۲۳ شاخص به‌صورت پرسشنامه‌ای در طیف ۵ گزینه‌ای لیکرت در اختیار خبرگان قرار گرفت و در پایان پرسشنامه یک سؤال باز مطرح گردید. بعد از تجزیه‌وتحلیل پاسخ‌ها، نتایج ثبت و پرسشنامه جدید برای مرحله بعد تشکیل گردید که این کار ۳ بار تکرار شد. با توجه به نتایج آزمون - اسمیرنوف در سطح معنی‌داری ۰/۰۵، همبستگی بین عوامل با استفاده از آزمون ناپارامتریک همبستگی دبلیوی کندال و با استفاده از نرم‌افزار SPSS۱۸  بررسی و برای دستیابی به اهداف تحقیق از تکنیک دلفی استفاده گردید.
یافتهها: در جریان تجزیه‌وتحلیل دادهها شاخصهای با اختلاف میانگین کمتر از ۰/۱ تائید نهایی شد، شاخصهای با میانگین کمتر از ۴ حذف و سایر شاخص‌ها به مرحله بعد منتقل شد. پس از انجام ۳ مرحله آزمون، تعداد ۱۲ عامل به‌عنوان مهم‌ترین عوامل مؤثر بر گردشگری درمانی شهر یزد مشخص گردید که این عوامل در ۵ دسته‌ی خصوصیات کادر درمان، ویژگی‌های بیمارستان، عوامل اقتصادی، اطلاع‌رسانی و ارتباطات و سایر عوامل مرتبط قرار گرفتند. با توجه به ضرایب همبستگی دبلیوی کندال به‌دست‌آمده در طی ۳ مرحله دلفی، همگرایی و تطابق نظرات خبرگان مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه شاخص‌های زیر‌ساختی، مهارت پرسنل و عوامل اقتصادی از مهم‌ترین شاخص‌های جذب گردشگران درمانی به شهر تاریخی یزد می‌باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌گردد به‌منظور توسعه گردشگری درمانی در شهر یزد این موارد به‌صورت خاص موردتوجه قرار‌گرفته در ساماندهی وضعیت موجود مراکز درمانی به‌کارگیری شوند و سرمایه‌گذاری بر توسعه زیرساخت‌های درمانی متمرکز گردد.

 نویسنده مسئول: احمد استقلال
پروفایل ارکید
می توانید سوابق علمی نویسنده را در گوگل اسکالر و پابمد مشاهده کنید.
متن کامل [PDF 579 kb]   (283 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (83 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/14 | انتشار: 1402/6/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.