Abedini A, Irani H R, Yazdani H R, Torabi R. Identification and Classification of Herbal Medicine Marketing Problems from the Perspective of Manufacturers, Pharmaceutical Distribution Companies, Pharmacies, and Consumers in Iran. Manage Strat Health Syst 2024; 9 (1) :4-16
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-754-fa.html
عابدینی علی، ایرانی حمیدرضا، یزدانی حمیدرضا، ترابی راحله. شناسایی و دستهبندی مشکلات بازاریابی داروهای گیاهی از منظر تولیدکنندگان، شرکتهای پخش دارویی، داروخانهها و مصرفکنندگان در ایران. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1403; 9 (1) :4-16
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-754-fa.html
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران ، hamidrezairani@ut.ac.ir
متن کامل [PDF 1027 kb]
(124 دریافت)
|
چکیده (HTML) (220 مشاهده)
متن کامل: (61 مشاهده)
زمینه و هدف: باوجود افزایش تمایل به مصرف داروهای گیاهی و نگرانی فزاینده مردم در مورد سلامت و نیز افزایش تعداد شرکتهای تولیدکننده و داروخانههای تخصصی داروهای گیاهی هنوز این محصولات از سهم بازار اندکی در بازار داخلی برخوردارند. ازاینرو این تحقیق به دنبال آن است تا با یک رویکرد سیستمی و از مناظر بازیگران فعال در این زنجیره (شرکتهای تولیدکننده داروهای گیاهی، شرکتهای پخش دارویی، داروخانهها و مصرفکنندگان( مشکلات بازاریابی داروهای گیاهی را شناسایی و دستهبندی نموده و راهکارهای اجرایی برای بهبود این مشکلات ارائه دهد.
روش پژوهش: تحقیق حاضر ازنظر ماهیت اکتشافی و از نوع تحقیقات کیفی است. جهت شناسایی بهتر مشکلات بازاریابی داروهای گیاهی از مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته استفاده گردید و با بهرهگیری از روشهای نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با افراد مطلع در 14 شرکت تولیدکننده، 13 شرکت پخش دارو، 22 داروخانه و 40 مصرفکننده داروهای گیاهی در سال 1402 مصاحبه انجام شد. برای تجزیهوتحلیل متن مصاحبهها نیز از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شد.
یافتهها: مشکلات شناساییشده در سه بازه زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت و از منظری دیگر، این مشکلات در سه سطح سازمان، صنعت و کلان قرار دارند. حدود نیمی از مشکلات بازاریابی داروهای گیاهی در سه خانه ماتریس یعنی در خانههای سازمان-میان مدت (16 درصد)، صنعت-کوتاه مدت (15 درصد) و سازمان-کوتاه مدت (14 درصد) قرار دارد. همچنین بر اساس دادههای نرمالایز شده حدود نیمی از مشکلات بازاریابی داروهای گیاهی مربوط به موجود نبودن دارو (7/7 درصد)، عدم ویزیت علمی پزشکان (8/6 درصد)، عدم تبلیغات مناسب و کافی (2/6 درصد)، مرجوعی به علت منقضی شدن (5 درصد)، عدم اطمینان به اثربخشی (8/4 درصد)، حاشیه سود و تخفیف کالایی کم (4/4 درصد)، گرانی قیمت (1/4 درصد)، مشکل در وصول مطالبات (6/3 درصد)، تنوع کم محصولات (9/2 درصد) و زمان تولید طولانی (8/2 درصد) میباشد.
نتیجهگیری: مدیران دولتی میتوانند با کنترل نرخ تورم، تسریع زمان تسویه سازمانهای بیمهای و دولتی با شرکتهای پخش و کاهش زمان وصول مطالبات و آگاهسازی عمومی نسبت به داروهای گیاهی، مشکلات سطح کلان را مرتفع سازند. در بخش صنعت نیز میتوان شرایط ویژهای برای تحقیق، تأمین، تولید و توزیع داروهای گیاهی با ایجاد شرکتهای پخش ملی مختص داروهای گیاهی، بهبود تعامل تولیدکنندگان با داروخانهها و ارتباط با مجامع بینالمللی علمی مهیا نمود. در سطح سازمان نیز مدیران میتوانند با بهبود محصول، بستهبندی، ویزیت علمی و چاپ مقالات علمی معتبر برای متقاعدسازی پزشکان و مصرفکنندگان به داروهای گیاهی بر بهرهوری خود بیفزایند.
واژههای کلیدی: داروهای گیاهی، بازاریابی دارویی، ویزیت علمی، بازاریابی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/8/19 | انتشار: 1403/3/30