دوره 9، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 86-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: کد پایان نامه 10521215952049 دانشگاه میبد
Ethics code: کد پایان نامه 10521215952049 دانشگاه میبد


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebbi H, Abbasi Meybodi Z, Eslami S. Evaluation of Service Quality of Clinical Diagnostic Using the SERVQUAL and SERVPERF Models in Two Simple and Weighted Types. Manage Strat Health Syst 2024; 9 (1) :71-86
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-757-fa.html
محبی حسین، عباسی میبدی زهرا، اسلامی سعادت. ارزیابی کیفیت خدمات تشخیص طبی با استفاده از مدل‌های سروکوال و سروپرف در دو نوع‌ ساده و وزنی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1403; 9 (1) :71-86

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-757-fa.html


استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه میبد، میبد، ایران ، H.mohebbi@Meybod.ac.ir
متن کامل [PDF 1056 kb]   (526 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (516 مشاهده)
متن کامل:   (53 مشاهده)
زمینه و هدف: در سال‌های اخیر، مطالعات متعددی اهمیت ارزیابی کیفیت خدمات ارائه‌شده به مشتریان را موردتوجه قرار داده‌اند. هدف این پژوهش، ارزیابی کیفیت خدمات تشخیص طبی در آزمایشگاه مرکزی یزد از دید مراجعه‌کنندگان با استفاده از مدل‌های سروکوال و سروپرف در دو وضعیت ساده و وزنی و نیز شناسایی مناسب­ترین مدل برای ارزیابی کیفیت خدمات بود.
روش‌ پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی بوده است. طبق جدول مورگان، نمونه آماری این پژوهش شامل 250 نفر از مراجعه‌کنندگان به آزمایشگاه مرکزی یـزد در مقطع زمانی شهریورماه 1402 بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه­ای روا و پایا میان آن‌ها توزیع شد. در مرحله بعد برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده، از نـرم‌افزار Spss 16 جهت تحلیل آزمون­های آماری کولوموگراف اسمیرنوف، t استیودنت، تحلیل واریانس، Z فیشر و روش حداقل مربعات استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن است که انتظارات گیرندگان خدمات از ادراکات آنها از کیفیت خدمات دریافت شده بیشتر است. ضریب همبستگی بین رضایت کلی مراجعه‌کنندگان از خدمات و میزان کیفیت خدمات در مدل سروپرف (7060/0r = ) از مقدار بیشتری نسبت به مدل­های سروپرف وزنی (6913/0 r =)، سروکوال
(6890/0
r =) و سروکوال وزنی (6344/0 r =) برخوردار است. همچنین، بیشترین اعتبار و روایی مدل­ها در سنجش کیفیت خدمات تشخیص طبی به ترتیب عبارتند از سروپرف، سروپرف وزنی، سروکوال و سروکوال وزنی.

نتیجه­گیری: با توجه به نتایج پژوهش به مدیران توصیه می­شود در خدمات تشخیص طبی که ارزیابی آن نسبتاً دشوارتر است، نیازها و خواسته­های مراجعه­کنندگان را در برنامه­ریزی­های آتی خود به­منظور بهبود کیفیت خدمات مدنظر قرار دهند. همچنین، سطح استانداردهای لازم جهت ارائه خدمات سلامت در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی برای مراجعه­کنندگان تبیین شود تا آنها انتظارات و ادراکات درستی از کیفیت خدمات داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: کیفیت خدمات، آزمایشگاه­ تشخیص طبی، سروکوال، سروپرف
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/9 | انتشار: 1403/3/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb