Ethics code: 972366
Ghayurdoost F, Nemati Mansour S, Zolfaghari Firouzsalari N, Gilani N, Mosaferi M. Investigating and Evaluating the Requirement for Development of Universities and Research-Educational Centers of Environmental Health in Iran. Manage Strat Health Syst 2024; 9 (2) :161-172
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-767-fa.html
غیوردوست فرهاد، نعمتی منصور سپیده، ذوالفقاری فیروزسالاری نسیم، گیلانی ندا، مسافری محمد. بررسی و تحلیل نیاز به توسعه دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی بهداشت محیط در ایران. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1403; 9 (2) :161-172
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-767-fa.html
استاد، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز، تبریز، ایران ، mmosaferi@yahoo.com
متن کامل [PDF 969 kb]
(35 دریافت)
|
چکیده (HTML) (133 مشاهده)
متن کامل: (21 مشاهده)
زمینه و هدف: آیندهپژوهی و آیندهنگاری در حوزه دانش سلامت محیطزیست اهمیت ویژهای دارد، زیرا این رشته به تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد میپردازد و کیفیت وکمیت نیروی انسانی مورد نیاز برای سلامت محیط را تأمین میکند. با توجه به ارتباط نزدیک بهداشت محیط با سلامت جامعه، تربیت نیروهای متخصص در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه به بررسی مراکز آموزشی و پژوهشی در رشته بهداشت محیط از نظر وجود نیروهای متخصص و توسعه آن پرداختهاست.
روش پژوهش: این تحقیق بهصورت توصیفی- مقطعی در سال 99-1398 انجام شده است. ابتدا توصیفی از مناطق دهگانه آمایش آموزش عالی ارائه شده و اطلاعات مربوط به شاخصهایی مانند وجود دانشکده بهداشت، تعداد اساتید مرتبط و مراکز تحقیقاتی بررسی گردیده است. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 22 تجزیه و تحلیل شدهاند و در قالب جداول و شکل ارائه گردیده است.
یافتهها: نتایج نشان میدهد نسبت اعضای هیئتعلمی به جمعیت در مناطق مختلف یکسان نیست. در منطقه 8، این نسبت بسیار بیشتر از میانگین کشوری (4/5 نفر به ازای هریک میلیون نفر) و در مناطق 5 و 10 کمتر بوده است. همچنین، تعداد مراکز تربیت دانشجویان بهداشت محیط در استانهای شرقی بهطور غیرمنتظرهای بالا بود. مراکز پژوهشی مرتبط با سلامت محیطزیست نیز بهطور مساوی در مناطق مختلف وجود نداشتند و برخی استانها فاقد مرکز تحقیقاتی بودند. منطقه 5 بالاترین تعداد افراد شاغل با مدرک بهداشت محیط را داشت، در حالیکه منطقه 7 کمترین تعداد را نشان داد.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد توسعه آموزش باید براساس فاکتورهای مرتبط از جمله جمعیت باشد و امکانات و اولویتهای بهداشت محیطی هریک از کلان مناطق، مبنای توسعه مراکز آموزشی- پژوهشی، پذیرش دانشجو، جذب هیئت علمی و نیروی متخصص در جهت بهرهوری هرچه بیشتر رشته مهندسی بهداشت محیط قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/18 | انتشار: 1403/6/30