دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1397 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 32-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahanbakhsh M, Raeisi A R, Javaheri Kian E. Identification of Hospital Information System Performance Key Indicators for Benchmarking; A Qualitative Study . Manage Strat Health Syst. 2018; 3 (1) :17-32
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-154-fa.html
جهانبخش مریم، رئیسی احمدرضا، جواهری کیان الهام. شناسایی شاخص‌های کلیدی عملکرد سیستم اطلاعات بیمارستان برای بهینه کاوی؛ یک مطالعه کیفی . راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1397; 3 (1) :32-17

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-154-fa.html


دانشیار، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، اصفهان، ایران
چکیده:   (2495 مشاهده)
زمینه و هدف: برای داشتن یک سیستم اطلاعات بهینه در بیمارستان، باید شاخص‌های عملکردی مورد نیاز برای ارزیابی آن را شناخت. زیرا تعریف شاخص‌های عملکردی مناسب، یکی از اصول مهم در بهینه کاوی است. این مطالعه با هدف شناسایی شاخص‌های بهینه کاوی عملکرد سیستم اطلاعات بیمارستان انجام ‌شده است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر، مطالعه‌ای کیفی از نوع تحلیل محتوا می باشد که در سال 1396-1395 انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کارشناسان واحد فن‌آوری اطلاعات بیمارستان و فرابری داده‌ها در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان تهران (110 نفر ) بود. پژوهش حاضر در 3 مرحله از طریق مصاحبه و بحث گروهی متمرکز انجام گردید. در مرحله اول مرور متون به‌منظور گردآوری شاخص‌های بهینه کاوی سیستم اطلاعات بیمارستان صورت پذیرفت. سپس در مرحله دوم با استفاده از نمونه‌ گیری گلوله برفی، به‌صورت هدفمند افراد خبره انتخاب شده و از طریق مصاحبه با آن‌ها شاخص‌های عملکردی شناسایی شد. روش تحلیل داده‌ها در قسمت مصاحبه به‌صورت تحلیل کیفی محتوایی صورت گرفت. نتایج مرحله سوم حاکی از تأیید محورها و زیر محورهای شناسایی شده در مرحله اول و دسته‌بندی شاخص‌ها بود.
یافته‌ها: شاخص‌های شناسایی شده برای بهینه‌کاوی و سنجش عملکرد سیستم اطلاعات بیمارستان به 9 محور اصلی و 121 زیر محور در 3 گروه کلیدی ساختار، فرایند و نتایج دسته بندی شدند.
نتیجه‌ گیری: می‌توان از نتایج این تحقیق به‌عنوان پایه و اساسی برای بهبود کیفیت در فرایند ارزیابی سیستم‌های اطلاعات بیمارستان استفاده نمود و با برنامه‌ریزی برای بهبود شاخص‌ها، انتظار ارتقاء کیفیت و بهره‌وری در سیستم را داشت.

 
متن کامل [PDF 965 kb]   (3877 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/20 | انتشار: 1397/3/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb