دوره 4، شماره 1 - ( 3-1398 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 57-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ferdosi M, Rezayatmand M R, Feiz Bakhsh A, Dehghani H R, Aghili Dehkordi G. Treatment Chronicle: a Tool for Assessing Health Service Utilization among Insured Individuals. Manage Strat Health Syst. 2019; 4 (1) :57-66
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-190-fa.html
فردوسی مسعود، رضایتمند محمدرضا، فیض بخش عباس، دهقانی حمیدرضا، عقیلی دهکردی گلنوش. وقایع نگار درمان: ابزاری برای بررسی بهره مندی بیمه شدگان از خدمات سلامت. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1398; 4 (1) :57-66

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-190-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (227 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی بهره‌مندی بیمه‌شدگان از خدمات درمانی معمولاً به‌دلیل عدم یکپارچگی اطلاعات سیستم‌های سازمان‌های بیمه دشوار است. مطالعه حاضر ابزاری برای تسهیل این امر با عنوان نمودار وقایع نگار درمان معرفی می‌کند.
روش پژوهش: مطالعه توصیفی حاضر با نتایج کاربردی در سال 1396 انجام شد. برای بررسی بهره‌مندی بیمه‌شدگان از خدمات درمانی و به‌دلیل عدم یکپارچگی داده‌ها در سیستم اسناد پزشکی اداره کل بیمه سلامت ایران استان اصفهان، نمودار وقایع نگار درمان طراحی شد. سپس اطلاعات مراجعه به سطوح مختلف پزشکان و پاراکلینیک‌ها در بازه زمانی 8 ماهه ابتدای سال 1396 برای ۱۷۵ نفر بیمه‌شده پر‌مراجعه اداره کل بیمه سلامت ایران استان اصفهان که به روش تصادفی انتخاب شده بودند، از سیستم اسناد اداره بیمه استخراج و نمودار وقایع نگار آنان ترسیم شد. در ادامه ملاک‌هایی برای تشخیص علل مراجعه و دریافت بیش از حد یک نوع خدمت خاص پیشنهاد شد.
یافته‌ها: اطلاعات سیستم اسناد سازمان بیمه سلامت بر اساس مراجعه به پزشکان، داروخانه، آزمایشگاه و تصویربرداری دست بندی شده و با ثبت کد ملی افراد در سامانه در قالب جدول، قابل دستیابی است. اما به دلیل عدم یکپارچگی و به‌روز نبودن اطلاعات، مشکلاتی برای بررسی بهره‌مندی از خدمات سلامت وجود دارد. ابزار وقایع نگار، اطلاعات مراجعات هر بیمه‌شده در بازه زمانی مشخص همچنین توالی، تنوع و ترکیب مراجعه به پزشکان و بهره‌مندی از خدمات پاراکلینیک را نشان داد.
نتیجه گیری: استفاده از وقایع نگار درمان، تحلیل بهره‌مندی بیمه‌شدگان از خدمات درمانی را با نشان دادن توالی و ترکیب استفاده آنان از خدمات تسهیل می‌کند.
واژه‌های کلیدی: وقایع نگار، بهره مندی، بیمه شده
متن کامل [PDF 934 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: کوتاه | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb