دوره 4، شماره 3 - ( 9-1398 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 207-218 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeqi Jabali M, Tadayon H, Monemian S. The Adoption Rate of Isfahan University of Medical Sciences with Components of the Learning Organization from the Perspective of Senior and Middle University Managers. Manage Strat Health Syst. 2019; 4 (3) :207-218
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-234-fa.html
صادقی جبلی منیره، تدین حمید رضا، منعمیان شریفه. بررسی میزان انطباق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده از دیدگاه مدیران ارشد و میانی این دانشگاه. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1398; 4 (3) :207-218

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-234-fa.html


دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتبی درمانی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (84 مشاهده)
زمینه و هدف : دانشگاه‌های علوم پزشکی به خاطر گستردگی فعالیت و  نقشی که در حفظ و ارتقای سلامت جامعه دارند به عنوان اثرگذارترین نهاد بر نظام سلامت کشور محسوب می‌شوند و ضروری است که در راستای پیاده سازی ابعاد سازمان یادگیرنده گام بردارند. این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده انجام گرفت.
روش­ پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود و جامعه پژوهش را  تمام مدیران ارشد و میانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ستاد مرکزی، دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها تشکیل می‌داد. جهت گرد آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد سازمان یادگیرنده نیفه استفاده شد. روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوا بر اساس نظر متخصصین و پایایی آن‌ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0/89 مورد تایید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری 20 SPSS و با روش‌های آمار توصیفی و تحلیلی نظیر ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل، ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج میانگین میزان انطباق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مؤلفه ­های سازمان یاد گیرنده 72/60 بود، بیشترین میانگین نمره مربوط به بعد مهارت­های فردی (77/60) و کمترین آن به ترتیب مربوط به ابعاد مدل­های ذهنی (67/03)، یادگیری تیمی (70/70) و چشم انداز مشترک (72/20) بود. آزمون t مستقل نشان داد که میانگین نمره کل میزان انطباق با سازمان یادگیرنده و نمره ابعاد چشم انداز مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی از دیدگاه مدیران مرد به طور معنی‌داری بیشتر از مدیران زن بود (0/05 > p).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج میزان انطباق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده در سطح خوب بود. مدیران و مسئولین با بهبود تمامی ابعاد سازمان یادگیرنده و به‌ویژه ابعاد مدل‌های ذهنی، یادگیری تیمی و چشم انداز مشترک می‌توانند برای رسیدن به سطح عالی سازمان یادگیرنده گام بردارند.
 
واژه‌های کلیدی: دانشگاه، سازمان، رهبری، یادگیرنده
متن کامل [PDF 894 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb