دوره 6، شماره 1 - ( 3-1400 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 40-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Nejad H, Ziaaddini M, Rajabi Behjat A, Hosseinipour M R. The Outsourcing Model in the Ministry of Health and Medical Education with Fuzzy Delphi Technique in order to Improve the Quality of Health Services with Emphasis on Hospitals. Manage Strat Health Syst. 2021; 6 (1) :40-53
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-407-fa.html
علی نژاد حسن، ضیاالدینی محمد، رجبی بهجت امیر، حسینی پور سید محمدرضا. مدل برونسپاری خدمات در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکنیک دلفی فازی در راستای بهبود کیفیت خدمات سلامت با تاکید بر بیمارستانها. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1400; 6 (1) :40-53

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-407-fa.html


استادیار، گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
چکیده:   (147 مشاهده)
زمینه و هدف: برونسپاری در وزارت بهداشت مبنی بر اصلاح ساختار نظام سلامت و بهبود کیفیت خدمات میباشد. لذا پژوهش حاضر ارائه مدل برونسپاری خدمات در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکنیک دلفی فازی در راستای بهبود کیفیت خدمات سلامت با تاکید بر بیمارستانها بود.
روش پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیقات داده بنیاد، از نظر روش اجرا، جزء تحقیقات اکتشافی بود که به صورت کمی و کیفی در سال 1399 انجام شد. جامعه آماری مورد نظر افراد خبره برونسپاری بودند. برای انجام مطالعه بین 59 دانشگاه علوم پزشکی کشور، 50 نفر با روش نمونهگیری هدفمند جهت انجام مصاحبه برای گردآوری شاخصهای برونسپاری برای ارائه مدل مناسب انتخاب شدند. شاخصها هم از روش بهره اطلاعاتی با کمک نرم افزار Matlab دادهکاوی شدند و شاخص‌ها طبق امتیازی که داده شد اولویت‌بندی شدند. از شاخص‌های اولویت بندی شده که در 19 بعد خلاصه شدند پرسشنامه حاصل شد و به همان افراد خبره برای کامل کردن در 2 دوره متوالی داده شد. بعد از کامل کردن پرسشنامه توسط افراد خبره از روش دلفی فازی برای تجزیه تحلیل نهایی استفاده گردید.
یافته­ ها: بر اساس مدل به‌دست آمده 44 عامل در برونسپاری خدمات موثر هستند که این عوامل وارد نظرسنجی دلفی شدند. طی 2 مرحله دلفی فازی در مورد هر 44 شاخص اجماع حاصل گردید. بیشترین میزان موافقت خبرگان با مؤلفه­ انعطاف‌پذیری و کمترین میزان موافقت با مؤلفه­ گواهی صلاحیت برای ارائه خدمات توسط شرکت برونسپاری کننده بود.
نتیجه گیری: براساس الگوی به‌دست آمده عوامل مختلفی در برونسپاری خدمات مؤثر هستند که لازم است این عوامل در برنامه‌ریزی‌های مراکز بهداشتی، درمانی به ویژه بیمارستانها بیشتر مورد توجه قرار گیرد. طبق یافته‌ها می‌توان گفت ابعاد مرتبط با برونسپاری خدمات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به وجود قابلیت برونسپاری در میان بسیاری از واحدهای بهداشتی، درمانی میتوان از آن در جهت انعطافپذیری در ارائه خدمات و رضایت بیمار در اداره کردن مراکز بهداشتی و بیمارستانها بهره برد.
متن کامل [PDF 1247 kb]   (98 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (32 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/16 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/4/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb