دوره 2، شماره 4 - ( 1396 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 323-315 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami M A, Dori Z, Entezarian Ardekani S, Akbarian Bafghi M J, Montazeralfaraj R. Students’ Approaches to Learning and its Relationship with their Academic Engagement and Qualitative Performance. Manage Strat Health Syst 2018; 2 (4) :315-323
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-153-fa.html
بهرامی محمد امین، دری ضحی، انتظاریان اردکانی سمانه، اکبریان بافقی محمد جواد، منتظرالفرج راضیه. رویکردهای یادگیری دانشجویان و ارتباط آن با درگیری تحصیلی و عملکرد کیفی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1396; 2 (4) :315-323

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-153-fa.html


استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران ، استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده ب
چکیده:   (2602 مشاهده)
زمینه و هدف: رویکردهای یادگیری دانشجویان می تواند از رویکرد یادگیری سطحی تا رویکرد یادگیری عمیق متفاوت باشد. این تفاوت‌ها ناشی از ادراک دانشجویان از موضوع یا محیط آموزشی، تجربه‌های پیشین آکادمیک یا مکانیسم‌ها و روش‌های ارزشیابی می‌باشد. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط رویکردهای یادگیری با درگیری تحصیلی و عملکرد کیفی در دانشجویان دانشکده بهداشت یزد بود.
روش پژوهش: مطالعه حاضر پژوهشی تحلیلی است که به صورت مقطعی در سال 1396 در دانشکده بهداشت یزد انجام شده است. مجموعأ 158 دانشجو در این مطالعه شرکت کردند. داده‌های پژوهش به‌وسیله پرسشنامه‌های رویکردهای یادگیریASSIST  تیت و همکاران (1997)، درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده توسط نرم افزار SPSS 20 انجام شد.
یافته‌ها: براساس یافته‌های پژوهش، به ترتیب، 21/5، 0/31 و 41/1 درصد از دانشجویان مشارکت کننده در پژوهش دارای رویکردهای یادگیری ترجیحی عمیق، سطحی و راهبردی بوده و 6/3 درصد از آن‌ها فاقد رویکرد یادگیری ترجیحی بودند. همچنین، میزان درگیری تحصیلی دانشجویان دارای رویکردهای یادگیری ترجیحی متفاوت با یکدیگر تفاوت معنادار آماری داشتند اما چنین یافته‌ای در مورد عملکرد کیفی دانشجویان مشاهده نشد.
نتیجه گیری: عدم تأیید ارتباط رویکرد یادگیری دانشجویان با عملکرد کیفی آن‌ها می تواند ناشی از ضعف در مکانیسم ارزشیابی عملکرد دانشجویان باشد. در عین حال، به دلیل ناهمگونی زیاد در نتایج پژوهش‌ها در این زمینه، انجام مطالعات بیشتر ضروری به نظر می رسد.
متن کامل [PDF 816 kb]   (1600 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/17 | انتشار: 1396/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb