Bahrami M A, Dori Z, Entezarian Ardekani S, Akbarian Bafghi M J, Montazeralfaraj R. Students’ Approaches to Learning and its Relationship with their Academic Engagement and Qualitative Performance. Manage Strat Health Syst 2018; 2 (4) :315-323
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-153-fa.html
بهرامی محمد امین، دری ضحی، انتظاریان اردکانی سمانه، اکبریان بافقی محمد جواد، منتظرالفرج راضیه. رویکردهای یادگیری دانشجویان و ارتباط آن با درگیری تحصیلی و عملکرد کیفی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1396; 2 (4) :315-323
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-153-fa.html
استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران ، استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده ب
چکیده: (2602 مشاهده)
زمینه و هدف: رویکردهای یادگیری دانشجویان می تواند از رویکرد یادگیری سطحی تا رویکرد یادگیری عمیق متفاوت باشد. این تفاوتها ناشی از ادراک دانشجویان از موضوع یا محیط آموزشی، تجربههای پیشین آکادمیک یا مکانیسمها و روشهای ارزشیابی میباشد. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط رویکردهای یادگیری با درگیری تحصیلی و عملکرد کیفی در دانشجویان دانشکده بهداشت یزد بود.
روش پژوهش: مطالعه حاضر پژوهشی تحلیلی است که به صورت مقطعی در سال 1396 در دانشکده بهداشت یزد انجام شده است. مجموعأ 158 دانشجو در این مطالعه شرکت کردند. دادههای پژوهش بهوسیله پرسشنامههای رویکردهای یادگیریASSIST تیت و همکاران (1997)، درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده توسط نرم افزار SPSS 20 انجام شد.
یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، به ترتیب، 21/5، 0/31 و 41/1 درصد از دانشجویان مشارکت کننده در پژوهش دارای رویکردهای یادگیری ترجیحی عمیق، سطحی و راهبردی بوده و 6/3 درصد از آنها فاقد رویکرد یادگیری ترجیحی بودند. همچنین، میزان درگیری تحصیلی دانشجویان دارای رویکردهای یادگیری ترجیحی متفاوت با یکدیگر تفاوت معنادار آماری داشتند اما چنین یافتهای در مورد عملکرد کیفی دانشجویان مشاهده نشد.
نتیجه گیری: عدم تأیید ارتباط رویکرد یادگیری دانشجویان با عملکرد کیفی آنها می تواند ناشی از ضعف در مکانیسم ارزشیابی عملکرد دانشجویان باشد. در عین حال، به دلیل ناهمگونی زیاد در نتایج پژوهشها در این زمینه، انجام مطالعات بیشتر ضروری به نظر می رسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/11/17 | انتشار: 1396/12/27