دوره 1، شماره 1 - ( 1395 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 41-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (3321 مشاهده)

زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تعهد سازمانی پرستاران و کیفیت خدمات بستری در مرکز آموزشی و درمانی جامع زنان تهران بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر، پژوهشی تحلیلی، مقطعی و کاربردی است که با مشارکت 75 پرستار و 187 بیمار در مرکز آموزشی و درمانی جامع زنان تهران انجام شده است. نمونه‌گیری از هر 2 جامعه به صورت تصادفی انجام شد. داده‌های پژوهش توسط 2 پرسشنامه معتبر جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 20 و آزمون‌های همبستگی و همچنین آنالیز واریانس انجام شد.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، تعهد هنجاری با کیفیت خدمات (0/03 = p، 0/33 = r) و نیز 2 بعد آن شامل تضمین (0/04 = p، 0/35 = r) و قابلیت اطمینان(0/05 = p، 0/34 = r) رابطه آماری داشت. همچنین، تعهد مستمر نیز دارای همبستگی مثبت و معنی‌دار با قابلیت اطمینان بود (0/04 = p، 0/30 = r).
نتیجه‌گیری: با توجه به تأیید همبستگی تعهد هنجاری و مستمر پرستاران با برخی ابعاد کیفیت خدمات بستری به نظر می‌رسد برنامه ریزی و اقدام جهت بهبود آن‌ها می تواند منجر به ارائه خدمات با کیفیت مطلوب‌تر شود.

متن کامل [PDF 296 kb]   (2182 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/2 | انتشار: 1395/9/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.