Shafiei M, Baghian N, Salehi A, Ranjbar M, Hajipour M. Survey the situation of perceived organizational justice in the Iranian health care system; a systematic review and meta-analysis. Manage Strat Health Syst 2021; 6 (1) :64-79
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-344-fa.html
شفیعی میلاد، باقیان نجمه، صالحی امین، رنجبر محمد، حاجی پور مریم. بررسی وضعیت عدالت ادراک شده سازمانی در نظام بهداشت و درمان ایران؛ یک مرور نظاممند و متاآنالیز. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1400; 6 (1) :64-79
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-344-fa.html
دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران
متن کامل [PDF 1570 kb]
(676 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1530 مشاهده)
متن کامل: (445 مشاهده)
زمینه و هدف: عدالت ادراک شده سازمانی مفهومی است که برای توصیف عدالت مرتبط با موقعیت شغلی به کار میرود. با توجه به نقش عدالت اراک شده سازمانی در نظام بهداشت و درمان به منظور افزایش ارتقای رضایت، انگیزش و کارایی در جهت ارائه خدمات با کیفیت، این مطالعه با هدف بررسی وضعیت عدالت ادراک شده سازمانی در نظام بهداشت و درمان ایران از طریق مرور سیستماتیک مقالات چاپ شده از یکم فروردین 1384 الی پایان اسفند 1397 انجام شده است.
روشپژوهش: در مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز حاضر جستجوی الکترونیکی در پایگاههای اینترنتی فارسی SID، Iranmedex ،Medlib ، civilica، Irandoc و انگلیسی Web of science، PubMed، Scopus و Google scholar با استفاده از کلید واژههای عدالت، برابری، مساوات، عدالت سازمانی، عدالت ادراک شده، نظام بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی، مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستانها و معادل انگلیسی این کلید واژهها انجام شد.520 مقاله به صورت مرحله به مرحله مطالعه و بررسی شدند. 469 مقاله پس از بررسی موارد تکراری و مطالعه عنوان و چکیده حذف شدند و متن کامل 51 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت با استفاده از چک لیست ارزیابی کیفیت، 30 مقاله که میانگین عدالت ادراک شده سازمانی را سنجیده بودند انتخاب شدند و سایر مقالات به علت نداشتن معیارهای لازم و غیر مرتبط بودن حذف شدند. جهت تحلیل ناهمگنی بین مطالعات و متاآنالیز از نرم افزار Stata 14 و آزمون Qو شاخص I2 استفاده شد.
یافتهها: برای بررسی وضعیت عدالت ادراک شده سازمانی در نظام بهداشت و درمان به صورت سیستماتیک ومتاآنالیز 30 مطالعه و برای ابعاد آن (عدالت توزیعی، رویهای و تعاملی) 23 مطالعه از 30 مطالعه شرایط ورود به تحقیق را داشتهاند که میانگین نمره عدالت ادراک شده سازمانی بهدست آمده 60/71 و میانگین نمره بعد عدالت توزیعی، رویهای و تعاملی به ترتیب 54/74 ، 58/52 و 62/41 بهدست آمد.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده مطلوب بودن وضعیت عدالت ادراک شده سازمانی در نظام بهداشت و درمان ایران میباشد و از نظر بعد عدالت تعاملی که مربوط به رفتارها و ارتباطات مدیران نسبت به کارکنان است وضعیت مطلوبتری نسبت به سایر ابعاد عدالت سازمانی دارد. همچنین وضعیت عدالت ادراک شده سازمانی و ابعاد آن در بیمارستانهای خصوصی نسبت به سایر محیطهای پژوهشی از جمله بیمارستانهای دولتی، واحدهای ستادی و بیمارستانهایی که به صورت مختلط انتخاب شدهاند، مطلوبتر است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/11/13 | انتشار: 1400/4/2