Najib Jalali M, Vafaee Najar A, Jamali J, Hooshmand E. Developing a Model for Evaluating Patient Experience
in Educational Hospitals of Mashhad University
of Medical Sciences. Manage Strat Health Syst 2021; 6 (1) :28-39
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-395-fa.html
نجیب جلالی مجتبی، وفایی نجار علی، جمالی جمشید، هوشمند الهه. تدوین الگوی ارزیابی تجربه بیمار در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1400; 6 (1) :28-39
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-395-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
متن کامل [PDF 1077 kb]
(539 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1252 مشاهده)
متن کامل: (207 مشاهده)
زمینه و هدف: درک تجربه بیمار یک گام کلیدی در حرکت به سمت مراقبت بیمار محور است. هدف از این مطالعه طراحی الگوی ارزیابی تجربه بیمار، جهت ارزیابی مولفههای موثر در تجربه بیمار در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود.
روش پژوهش: این مطالعه از نوع توصیفی تطبیقی بود که با بهرهگیری از بانکها و منابع اطلاعاتی و براساس مروری جامع، الگوهای مورد استفاده در سایر نقاط دنیا بر اساس پروتکل تحقیق استخراج گردید و وارد ماتریس مقایسهای شد. بررسی تأیید پایایی چارچوب استخراج شده با استفاده از ضریب توافق طرفین انجام شد. جهت معتبرسازی الگو، سوالات در قالب چکلیست تنظیم شد و با متخصصین دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طی 2 راند دلفی با استفاده از نرم افزار 16 SPSS معتبر گردید.
یافته ها: در این مطالعه؛ ۱۰ الگو در خصوص ارزیابی تجربه بیمار در کشورهای مختلف یافت شد که هر کدام از چند بعد تشکیل شدهاند و برخی از این ابعاد در الگوها دارای هم پوشانی بود. الگوها شامل الگوی کشور آمریکا (۸ بعد)، الگوی کشور سوئد (۱۰ بعد)، الگوی اول کشور انگلیس (۷ بعد)، الگوی دوم کشور انگلیس (۸ بعد)، الگوی کشور اسکاتلند (۶ بعد)، الگوی کشور هنگ کنگ (۹ بـعد)، الگوی اول کشور نروژ (۶ بعد)، الگوی دوم کشور نروژ (۵ بعد) الگوی کشور هند (۱۰ بعد)، الگوی کشور اتیوپی (۵ بعد) بودند. الگوی نهایی دارای ۱۰ بعد و ۲۹ حیطه فرعی مورد تایید و معتبر گردید.
نتیجهگیری: یافتههای مطالعه نشان داد که الگو دارای 10 بعد و 29 حیطه فرعی برای کشور ایران مناسب است که از بین ابعاد، بعد احترام به شان و حریم خصوصی بیمار بیشترین و بعد نحوه ترخیص بیمار از بیمارستان کمترین امتیاز را کسب کردند.
واژههای کلیدی: تدوین الگو ،تجربه بیمار، مراقبت بیمارمحور، رضایت بیمار
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/11/5 | انتشار: 1400/4/2