دوره 6، شماره 3 - ( 1400 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 259-248 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SUMS.REC.1398.141


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasabi N A, Bastani P, Yusefi A R, Bordbar N. Career Development in Nursing: Identifying the Career Anchors of Nurses at Shiraz University of Medical Sciences. Manage Strat Health Syst 2021; 6 (3) :248-259
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-437-fa.html
نسبی نرجس السادات، باستانی پیوند، یوسفی علیرضا، بردبار نجمه. توسعه مسیر شغلی پرستاران: شناسایی لنگر‌های شغلی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی شیراز. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1400; 6 (3) :248-259

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-437-fa.html


دانشیار، مرکز تحقیقات منابع انسانی سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، شیراز، ایران ، peivandbastani@hotmail.com
چکیده:   (1240 مشاهده)
زمینه و هدف: پرستاران بزرگترین گروه ارائه‌کننده خدمات مراقبتی در نظام سلامت هستند که با ارائه مراقبت‌های بهداشتی-درمانی، نقش کلیدی و مهمی در سلامت جامعه به عهده دارند. ازاینرو نگهداشت و توسعه این گروه از رسالت‌های جدایی‌ناپذیر مدیریت منابع انسانی در نظام سلامت به شمار می‌رود. با توجه به اینکه یکی از ابزارهای توسعه مسیر شغلی، تعیین لنگر‌های شغلی است؛ این پژوهش با هدف شناسایی لنگر‌های شغلی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌منظور توسعه مسیر شغلی آن‌ها در سال 1399 انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش مقطعی بر روی 268 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی درمانی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد شاین جمع‌آوری و با آزمون‌های تی مستقل و آنووا در نرم‌افزار SPSS 23 تحلیل شدند.
یافته‌ها: از بین لنگر‌های شغلی، خدمت‌رسانی و ایثار (1/72 ± 24/74) بیشترین و شایستگی مدیریتی (2/32 ± 16/35) کمترین میانگین نمره را داشتند. همچنین در زنان میانگین خلاقیت و کارآفرینی به‌طور معنی‌داری بیشتر از مردان بود (0/04 =  p)؛ و در مردان میانگین چالش‌های محض به‌طور معنی‌داری بیشتر از زنان بود (0/04 =  p). به‌علاوه افراد دارای تحصیلات کارشناسی نسبت به افراد دارای مدرک کاردانی، تمایل بیشتری به شایستگی فنی-کارکردی نشان داده‌اند (0/02 =  p)؛ و پرستاران کارشناس بالینی تمایل بیشتری به مدیر شدن داشتند (0/04 =  p). پرستاران شرکتی نیز تمایل بیشتری به سبک زندگی داشتند (0/04 p).
نتیجه‌گیریدر لنگر خدمت‌رسانی و ایثار که بالاترین میانگین نمره را در پرستاران موردمطالعه داشت، فرد با دنبال کردن آرمانی مقدس و نیز رفع نیازهای دیگران برانگیخته می‌شود. درحالیکه شایستگی‌های مدیریتی اولویت پرستاران موردمطالعه نبود. ازاینرو فرصت رشد و ارتقا در حوزه پرستاری صرفاً رسیدن به جایگاه مدیریتی نیست. بنابراین پیشنهاد می‌شود مدیریت منابع انسانی دانشگاه، مسیر شغلی افراد را بر اساس لنگر‌ها و علایق خاص آن‌ها تعریف نماید تا افراد را از نظر ذهنی و به لحاظ بهداشت روانی، برای ایجاد یک جو مساعد و عملکرد بهتر آماده سازد.
متن کامل [PDF 806 kb]   (424 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (345 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/30 | انتشار: 1400/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb