زمینه و هدف: ارتباط مناسب پزشک و بیمار منجر به اعتماد بیماران و جلوگیری از مراجعات پی در پی آنها به پزشکان متفاوت یا سرگردانی آنها میشود. این مطالعه با هدف تعیین الگوی غالب ارتباط پزشک و بیمار در بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان شهید صدوقی یزد انجام شد.
روش پژوهش: مطالعه حاضر، مطالعهای تحلیلی از نوع همبستگی است که بر روی 300 نفر از بیماران مراجعه کننده به درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی شهید بقائی پور انجام پذیرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامهای استاندارد شامل10 سؤال عمومی و 19 سؤال نگرش سنجی جمع آوری و به کمک نرم افزار SPSS16 و با استفاده از آزمون مجذور کای و ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: الگوی راهنمایی- همکاری (57/5 درصد) به عنوان الگوی غالب ارتباطی بین پزشک و بیمار شناخته شد. الگوهای مشارکت متقابل (37/8 درصد) و فعال- منفعل (4/7 درصد) در جایگاههای بعدی قرار گرفتند. نوع الگوی ارتباطی پزشک و بیمار با نوع تخصص، رابطه معنادار آماری داشت (0/002 = p).
نتیجهگیری: با توجه به اینکه موثرترین الگو در ارتباط پزشک و بیمار، الگوی ارتباطی مشارکت متقابل می باشد؛ بنابراین افزایش آگاهی بیماران و تشویق آنها برای مشارکت بیشتر در روند درمان میتواند دستیابی به سلامت بهتر را تسهیل نماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |