دوره 7، شماره 3 - ( 1401 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 300-292 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 7080
Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1399.104


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeqi-Arani A, Sadeqi-Arani Z, Askari R, Madadizadeh F, Bahrami M A, Rahati M et al . Investigating the status of hospitals in Kashan, Aran and Bidgol cities in achieving health promotion standards in 2020. Manage Strat Health Syst 2022; 7 (3) :292-300
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-570-fa.html
صادقی آرانی ابوالفضل، صادقی آرانی زهرا، عسکری روح الله، مددی زاده فرزان، بهرامی محمد امین، راحتی مقداد و همکاران.. بررسی وضعیت بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در دستیابی به استانداردهای ارتقاء دهنده سلامت در سال 1399. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1401; 7 (3) :292-300

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-570-fa.html


دانشیار، مرکز تحقیقات مدیریت و سیاستگذاری سلامت، گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، r.montazeralfaraj@yahoo.com
چکیده:   (508 مشاهده)
زمینه‌وهدف: در دیدگاه ارتقای سلامت، مهمترین رسالت بیمارستان‌ها تغییر نگرش درمانمحور به سلامت‌محور است. بیمارستان‌های ارتقا‌دهنده‌ی سلامت به‌دنبال نهادینه‌کردن مفهوم پیشگیری و ارتقای سلامت هستند. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی وضعیت بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل در دستیابی به استانداردهای ارتقادهنده سلامت در سال ۱۳۹۹ پرداخته است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر توصیفی بصورت مقطعی در سال ۱۳۹۹ انجام‌شده‌است. نمونه آماری مورد مطالعه، ۶۵ نفر از مدیران و مسئولان ۴ بیمارستان‌ شهرستان‌های کاشان و آران‌و‌بیدگل بودند (۱ بیمارستان دولتی، ۳ بیمارستان غیردولتی). داده‌ها با پرسشنامه‌ی استانداردهای ارتقادهنده سلامت سازمان جهانی بهداشت جمع­آوری گردید. در تجزیه و تحلیل داده‌ها، برای مقایسه میانگین نمرات عملکرد در بین بیمارستان‌ها از آزمون‌های‌ کروسکال والیس و آنووا و برای مقایسه دو به دوی بیمارستان‌ها از آزمون بونفرونی استفاده گردید. تحلیل­ها در نرم افزار   SPSS 22با سطح معنی داری ۵ درصد انجام شد.
یافته‌ها: یافته­های پژوهش نشان داد در استانداردهای سیاست مدیریت، ارزیابی بیمار، اطلاعات بیمار و مداخلات، ارتقای محیط کاری سالم و استمرار در درمان و همکاری، نمره عملکرد بیمارستان‌های غیردولتی (شامل بیمارستان خصوصی و تأمین اجتماعی) به‌طور معنی‌دار از بیمارستان دولتی مورد مطالعه بالاتر بودند (۰/۰۰۱ >p ). نمره کل استانداردهای ارتقادهنده سلامت در بیمارستان‌های‌‌ غیردولتی بالاتر از بیمارستان دولتی بوده و این اختلاف معنی‌دار بود (۰/۰۰۱>p ).
نتیجه‌گیری: یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر کیفیت استانداردهای ارتقاء دهنده سلامت در بیمارستان‌ها، نوع بیمارستان ازنظر مالکیت (دولتی، غیردولتی) می‌باشد. به نظر می‌رسد نوعاً در ایران سازمان‌هایی که از منابع دولتی استفاده می‌کنند در بهبود و ارتقاء کیفیت خود کمتر از سایر سازمان‌ها ظاهر شده‌اند. ازاین‌رو، لازم است مدیران بیمارستان‌های دولتی برای پیاده‌سازی استانداردهای سیاست مدیریت، ارزیابی بیمار، اطلاعات بیمار و مداخلات، ارتقای محیط کاری سالم و استاندارد استمرار در درمان و همکاری برنامه­ریزی کرده و نسبت به پایش و ارزیابی آن‌ها اقدام نمایند.
 
متن کامل [PDF 373 kb]   (485 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (292 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/4 | انتشار: 1401/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb