دوره 8، شماره 3 - ( 1402 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 325-309 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSRC.REC.1399.067.


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani N, Talebi B, Yari J. Designing and Validation of the Leadership Competency Scale in Medicine. Manage Strat Health Syst 2023; 8 (3) :309-325
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-669-fa.html
سلیمانی نسرین، طالبی بهنام، یاری جهانگیر. طراحی و اعتبارسنجی مقیاس شایستگی‌های رهبری در پزشکی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1402; 8 (3) :309-325

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-669-fa.html


استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران ، btalebi1972@gmail.com
متن کامل [PDF 1061 kb]   (67 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (167 مشاهده)
متن کامل:   (65 مشاهده)
زمینه و هدف: شایستگی‌های رهبری در پزشکی از عوامل کلیدی در ارتقا عملکرد پزشکان و نظام سلامت است. هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی مقیاس شایستگی‌های رهبری در پزشکی بوده است.
روش پژوهش: پژوهش ترکیبی حاضر با رویکرد کیفی-کمّی انجام‌یافته است. نمونه پژوهش، در مرحله کیفی ۱۲ نفر از مدیران پزشک و ۱۵ نفر در مرحله ارزیابی روایی محتوایی با روش نمونه‌گیری هدفمند بوده، در مرحله اجرای مقدماتی پرسشنامه با روش نمونه‌گیری در دسترس ۳۵ نفر و در مرحله اجرای اصلی پرسشنامه با روش تصادفی طبقه‌ای نسبی ۳۰۶ نفر دانشجو، عضو هیأت علمی و مدیر دانش آموخته پزشکی انتخاب‌شده است. گردآوری داده‌های کیفی با مصاحبه نیمه ساختاریافته و داده‌های کمّی با پرسشنامه انجام‌شده‌است. برای تحلیل داده‌های کیفی از روش تحلیل استربرگ و برای ارزیابی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی با نرم‌افزار Smart-PLS۳ استفاده‌شده است. برای ارزیابی اعتبار داده‌های کمّی از شاخص روایی محتوایی، نسبت روایی محتوایی، ضریب آلفای کرونباخ، روایی همگرا و شاخص‌های برازش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. برای ارزیابی اعتبار داده‌های کیفی پژوهش از معیارهای قابل قبول بودن، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تائیدپذیری با استفاده از تثلیث استفاده شده است.
یافته‌ها: شایستگی‌ها و سنجه‌های پرسشنامه از طریق کدگذاری متون مصاحبه‌ها در ۱۷ شایستگی و ۱۲۳ مفهوم استخراج و در ۱۰۱ گویه به پرسشنامه تبدیل‌شد. روایی محتوایی ۱۰۰ گویه معتبر بوده است. نتایج تحلیل عاملی نشان داد بار عاملی ۹۹ گویه معتبر می‌باشد و مؤلفه‌های ۱۷ گانه، سازه شایستگی‌های رهبری را تبیین می‌کنند. بر اساس شاخص‌های برازش مدل، مقیاس سنجش شایستگی‌های رهبری در پزشکی در ۱۷ مؤلفه و ۹۹ گویه معتبر می‌باشد. این مولفه‌ها شامل ادراک و مدیریت برداشت، اخلاق حرفه‌ای، مدیریت تعارض، حل مسئله، انضباط، سازمان غیررسمی، مهارت‌های ارتباط عمومی، مهارت روابط بین فردی، گوش دادن، مدیریت فرهنگی، فرهنگ حرفه‌ای، نوآوری و خلاقیت، انگیزش، هوش هیجانی، مدیریت تغییر، مدیریت احساس، مدیریت مشارکتی می‌باشند.
نتیجه‌گیری: توجه به برنامه درسی شایستگی‌های رهبری در آموزش‌های پزشکی و کاربرد این مقیاس، می‌تواند کیفیت رهبری در نظام سلامت را ارتقا دهد.
 
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/11 | انتشار: 1402/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb