Ethics code: IR.IAU.NAJAFABAD.REC.1402.218
Abbasian-Naghneh S. Identifying and Prioritizing Economic Opportunities for Medical Tourism Management: An Analytic Hierarchy process. Manage Strat Health Syst 2024; 9 (1) :17-31
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-736-fa.html
استادیار، گروه ریاضی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران ، Salman_abasian@yahoo.com
متن کامل [PDF 1010 kb]
(106 دریافت)
|
چکیده (HTML) (170 مشاهده)
متن کامل: (45 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: گردشگری پزشکی بهعنوان یک صنعت رو به رشد، فرصتهای اقتصادی بسیاری در بردارد. این صنعت، با درآمد ارزی برابر با صنایع خودروسازی و تسلیحات نظامی، بزرگترین و متنوعترین صنعت جهان است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی فرصتهای اقتصادی مرتبط با مدیریت گردشگری پزشکی، با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (Analytical Hierarchy Process: AHP) بهعنوان یک ابزار تصمیمگیری چندمعیاره میباشد.
روش پژوهش: مطالعه حاضر، مطالعهای توصیفی-پیمایشی با ماهیت کاربردی و ازلحاظ زمانی مقطعی بودهاست. روش پیمایشی جهت گردآوری اطلاعات استفادهشد، لذا آن را میتوان در زمره تحقیقهای میدانی قرارداد. جامعه آماری پژوهش شامل ۲۵ نفر از افراد باتجربه و تخصص درزمینه ی مدیریت، گردشگری و پزشکی بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات بهصورت مطالعات کتابخانهای و میدانی بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مقایسات زوجی و فیشبرداری بود. تحلیل دادهها، با روش AHP و نرمافزار Expert Choice ۱۱ انجام شد. پس از جمعآوری پرسشنامه مقایسات زوجی و محاسبه میانگین هندسی، نرخ ناسازگاری پرسشنامهها کمتر از ۰/۱ به دست آمد که نشان داد دادههای پرسشنامه از اعتبار لازم برخوردار بودند.
یافتهها: ابتدا، با استفاده از مطالعات کتابخانهای، فرصتهای اقتصادی مرتبط با گردشگری پزشکی شناسایی گردید. این فرصتها شامل درآمدزایی، پیشرفتهای تکنولوژیکی، ایجاد شغل، تنوعبخشی به صنعت گردشگری، توسعه زیرساختهای مراقبتهای بهداشتی، انتقال دانش و همکاری، خدمات و صنایع جانبی، توسعه منطقهای و تنوعبخشی به فعالیت اقتصادی بود. با استفاده از روش AHP اولویتبندی فرصتها انجام گردید. درآمدزایی بااهمیت نسبی ۰/۱۹۱ بالاترین رتبه، ایجاد شغل بااهمیت نسبی ۰/۱۶۲ در رتبه دوم و پیشرفتهای تکنولوژیکی بااهمیت نسبی ۰/۱۳۱ در رتبه سوم قرار گرفت. تنوعبخشی به فعالیتهای اقتصادی بااهمیت نسبی ۰/۴۵ در رتبه نهم و پایینترین قرار گرفت.
نتیجهگیری: بازاریابی استراتژیک، ارائه خدمات مراقبتهای بهداشتی باکیفیت، قیمتگذاری رقابتی، مراقبتهای پزشکی تخصصی، تجربه بیمار محور، همکاری و مشارکت، بهبود مستمر و تقویت زیرساختهای گردشگری پزشکی، اینها ارکانی هستند که از طریق آنها مدیریت گردشگری پزشکی نهتنها میتواند درآمد پایدار ایجاد کند، بلکه خدمات درمانی ارزشمندی را به بیماران از سراسر جهان ارائه میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/10/8 | انتشار: 1403/3/30