Ahmadi Tehrani G, Entezarian Ardekani S, Rabani A. Investigating the Relationship of Study and Learning Strategies with the Level of Test Anxiety among Students of Yazd University of Medical Sciences in 2016. Manage Strat Health Syst 2017; 2 (2) :146-153
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-91-fa.html
احمدی طهرانی غلامرضا، انتظاریان اردکانی سمانه، ربانی عطیه. بررسی رابطه راهبردهای مطالعه و یادگیری با اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1395. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1396; 2 (2) :146-153
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-91-fa.html
دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران ، atiye.rabani73@gmail.com
چکیده: (4059 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب امتحان مشکل شایعی در میان دانشجویان و دانش آموزان است. به کار بردن راهبردهای مطالعه و یادگیری و راهبردهای مقابله با اضطراب می تواند باعث پیشرفت و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان شود. هدف این پژوهش بررسی راهبردهای مطالعه و یادگیری و ارتباط آن با اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1395 بود.
روش پژوهش: مطالعه حاضر، مطالعه ای تحلیلی و از نوع همبستگی است که در سال 1395 انجام شد و نتایج کاربردی دارد. جامعه هدف این پژوهش، دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد بودند. ابزار گردآوری دادهها 2 پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری وین اشتاین و پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون بود. تعداد نمونه لازم به روش طبقه ای- تصادفی برای انجام این پژوهش با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95 درصد و توان 80 درصد، 350 نفر محاسبه شد. در نهایت دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS 22 و با آزمون ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد اضطراب امتحان دانشجویان با راهبردهای مطالعه و یادگیری و برخی ابعاد آن (اضطراب، نگرش، تمرکز، خودآزمایی، انتخاب ایده اصلی، راهبردهای آزمون) دارای رابطه معنادار بود (0/001 p <). علاوه بر این بین اضطراب امتحان دانشجویان با بعدهای پردازش اطلاعات، انگیزش، راهنمای مطالعه و مدیریت زمان ارتباط معناداری وجود نداشت (0/001> p). دیگر یافتههای پژوهش نشان داد بین راهبردهای مطالعه و یادگیری با اضطراب امتحان برحسب متغیرهای جمعیت شناختی، همبستگی معکوس و معنادار وجود داشت (0/001 p <).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، بهبود راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان می تواند به عنوان یکی از روشهای کاهش اضطراب امتحان، مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/1 | انتشار: 1396/6/30