دوره 5، شماره 2 - ( 6-1399 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 101-110 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei G, Ghorbani Ardahaei H. The Role of Hospital Service Quality and Informing System in Patients' Willingness to Pay with Mediation of Satisfaction. Manage Strat Health Syst. 2020; 5 (2) :101-110
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-315-fa.html
زارعی قاسم، قربانی اردهایی حاجیه. نقش کیفیت خدمات و سیستم اطلاع رسانی بیمارستان در تمایل به پرداخت بیماران با میانجیگری رضایت. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1399; 5 (2) :101-110

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-315-fa.html


دانشیار ،گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (122 مشاهده)
زمینه و هدف: تمایل به پرداخت یکی از معیارهای اندازه گیری میزان علاقه مندی بیماران به تداوم رابطه با مراکز درمانی است. هدف اصلی مطالعه حاضر تعیین تأثیر کیفیت خدمات و سیستم اطلاع‌رسانی در تمایل به پرداخت بیماران با نقش میانجی رضایت بیمار در بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان بود.
روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع پژوهش­های کاربردی می­باشد. جامعه آماری شامل تمامی بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان امام خمینی سراب در شهریور ماه 1398 بودند. نمونه­ گیری به روش تصادفی انجام شد و تعداد 390 پرسشنامه جهت تکمیل بین بیماران توزیع شد. ابزار گرداوری داده­ ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای تائید روایی از نظر خبرگان و تحلیل عاملی تائیدی و برای پایایی از روش آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد. داده ­ها با استفاده از آزمون مدل­سازی معادلات ساختاری (SEM) با روش حداقل مربعات جزئی مورد تحلیل قرار گرفت و برای تحلیل داده­ها از نرم­افزارهای SPSS 20 و Smart PLS 3 استفاده شد.
یافته­ها: از بین پرسشنامه‌های توزیع شده، 300 پرسشنامه کامل جمع­آوری شد. بر اساس آمار توصیفی، میانگین نمرات کیفیت خدمات، سیستم اطلاع­رسانی بیمارستان، رضایت بیمار و تمایل به پرداخت به ترتیب برابر با 2/98، 2/81، 3/44، و2/67 بود. نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل استنباطی نشان داد که کیفیت خدمات در رضایتمندی بیماران و تمایل به پرداخت تأثیر معنی‌داری دارد. همچنین سیستم اطلاع‌رسانی در رضایت بیماران و رضایت بیماران بر تمایل به پرداخت تأثیر معنی‌داری دارد. تأثیر سیستم اطلاع­رسانی بر تمایل به پرداخت تائید نشد.
نتیجه­گیری: بر اساس نتایج مطالعه می­توان گفت که تغییر در کیفیت خدمات و سیستم اطلاع­رسانی بیمارستان از طریق رضایت بیمار بر تمایل به پرداخت آن­ها تاثیرگذار است.
متن کامل [PDF 681 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/31 | پذیرش: 1399/6/22 | انتشار: 1399/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb