 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Zarei G,  Ghorbani Ardahaei H. The Role of Hospital Service Quality and Informing System in Patients' Willingness to Pay with Mediation of Satisfaction.  Manage Strat Health Syst 2020; 5 (2) :101-110
URL: 
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-315-fa.html   
                    
                    زارعی قاسم،  قربانی اردهایی حاجیه. نقش کیفیت خدمات و سیستم اطلاع رسانی بیمارستان در تمایل به پرداخت بیماران با میانجیگری رضایت.  راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1399; 5 (2) :101-110
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-315-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشیار ،گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، info@drgz.ir
 2- دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی سراب، سراب، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (2169 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه و هدف: تمایل به پرداخت یکی از معیارهای اندازه گیری میزان علاقه مندی بیماران به تداوم رابطه با مراکز درمانی است. هدف اصلی مطالعه حاضر تعیین تأثیر کیفیت خدمات و سیستم اطلاعرسانی در تمایل به پرداخت بیماران با نقش میانجی رضایت بیمار در بیماران مراجعهکننده به بیمارستان بود. 
روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی بیماران مراجعهکننده به بیمارستان امام خمینی سراب در شهریور ماه 1398 بودند. نمونه گیری به روش تصادفی انجام شد و تعداد 390 پرسشنامه جهت تکمیل بین بیماران توزیع شد. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای تائید روایی از نظر خبرگان و تحلیل عاملی تائیدی و برای پایایی از روش آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با روش حداقل مربعات جزئی مورد تحلیل قرار گرفت و برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS 20 و Smart PLS 3 استفاده شد. 
یافتهها: از بین پرسشنامههای توزیع شده، 300 پرسشنامه کامل جمعآوری شد. بر اساس آمار توصیفی، میانگین نمرات کیفیت خدمات، سیستم اطلاعرسانی بیمارستان، رضایت بیمار و تمایل به پرداخت به ترتیب برابر با 2/98، 2/81، 3/44، و2/67 بود. نتایج بهدستآمده از تحلیل استنباطی نشان داد که کیفیت خدمات در رضایتمندی بیماران و تمایل به پرداخت تأثیر معنیداری دارد. همچنین سیستم اطلاعرسانی در رضایت بیماران و رضایت بیماران بر تمایل به پرداخت تأثیر معنیداری دارد. تأثیر سیستم اطلاعرسانی بر تمایل به پرداخت تائید نشد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه میتوان گفت که تغییر در کیفیت خدمات و سیستم اطلاعرسانی بیمارستان از طریق رضایت بیمار بر تمایل به پرداخت آنها تاثیرگذار است.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1399/1/31 | انتشار: 1399/6/30