Zomorrodi-niat H, Ebrahimipour H, Hooshmand E, Vafaee-najar A. Designing a Strategy Map with Balanced Scorecard Approach (A Case Study in Montaserieh Hospital). Manage Strat Health Syst 2017; 2 (3) :173-180
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-107-fa.html
زمردی نیت هادی، ابراهیمی پور حسین، هوشمند الهه، وفایی نجار علی. تدوین نقشه استراتژی با رویکرد کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی در بیمارستان منتصریه). راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1396; 2 (3) :173-180
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-107-fa.html
استاد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، مشهد، ایران ، vafaeea@mums.ac.ir
چکیده: (4442 مشاهده)
زمینه و هدف: ابزاری که به وسیله آن تمامی افراد سازمان بتوانند در یک نمای کلّی و کلان، استراتژیهای سازمان را بفهمند و آن را درک نمایند، نقشه استراتژی نام دارد. هدف از این تحقیق تدوین نقشه استراتژی در بیمارستان منتصریه با رویکرد کارت امتیازی متوازن بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کیفی و کاربردی بود که در سال 1395 در بیمارستان منتصریه مشهد انجام شد. ابتدا در جلسات بحث گروهی با تحلیل برنامه استراتژیک بیمارستان، چشم انداز، مضامین استراتژی و فهرستی از اهداف مرتبط با برنامه استراتژیک در 4 منظر کارت امتیازی متوازن یعنی مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری دسته بندی و ارائه شد. با جمع بندی نظرات کارشناسان و بازنگریهای مختلف، چگونگی تحقق این اهداف مشخص و روابط بین اهداف در مناظر تکمیل شد. در نهایت حدود 22 ارتباط مختلف از اثرگذاری اهداف مناظر بر یکدیگر تا رسیدن به اهداف نهایی و چشم انداز ایجاد گردید و نقشه استراتژی بیمارستان ترسیم شد.
یافتهها: با بازنگری در مناظر کارت امتیازی متوازن و ارتبـاط بـین اهداف آنها، منظر مشتریان در بالاترین سطح و به ترتیب مناظر مالی، فرآیندها و رشد و یادگیری قرار گرفتند. "کسب توانمندیهای مورد نیاز" بهعنوان زیربناییترین هدف و "رضایت مشتریان" در بالاترین سطح نقشه استراتژی قرار گرفت.
نتیجه گیری: سرمایه گذاری در حوزه رشد و یادگیری، بسیار حایز اهمیت است چرا که در نهایت، این افـراد سازمان هسـتند کـه بـر فراینـدها و نتایج سازمان اثر می گذارند و باعث تحقق اهداف سایر مناظر و دستیابی به چشم انداز بیمارستان می شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/9/1 | انتشار: 1396/9/30