استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده: (2136 مشاهده)
حدیث زیبای فوق، تداعی کننده یکی از وظایف اساسی مدیران در سازمانها؛ یعنی نظارت و کنترل میباشد. بر اساس این وظیفه، مدیریت می بایست همواره عملکردها و اقدامات سازمان خود را با اهداف و برنامههای موجود مطابقت داده تا میزان دستیابی به اهداف مشخص گردد.
با عنایت به حدیث مذکور، میتوان به ریشه بسیاری از مشکلات مدیریتی پی برد. گاهاً مدیرانی پیدا میشوند که پیش فرض خود را بر این اساس قرار میدهند که تا زمانی که از آنها شکایت و یا انتقادی نشده است، عملکرد موفقی داشتهاند اما در سوی دیگر، مدیرانی نیز هستند که بر این اعتقادند که می بایست فعالانه به استقبال مشتریان و کارکنان خود و شنیدن نظرات، پیشنهادات و انتظارات آنان، پیش رفت و عملکرد خود را بر اساس آنها تعدیل نمود؛ قبل از این که فریاد و صدای آنان بلند شود. تجربه نشان داده است که ایشان موفقتر هستند و مصداق بیان زیبای امام صادق (ع) هستند که منتظر نمینمانند تا نهادهای نظارتی و حسابرسی سراغ آنها آید، بلکه با رسیدگی به وضعیت خود و در واقع خودنظارتی، مانع بروز مشکلات میشوند. چنین اقدامی از سوی یک مدیر میتواند زمینه ساز کاهش شکایات و اعتراضات مشتریان و همکاران، رضایت و خشنودی بیشتر آنان و تسریع در دستیابی به اهداف سازمانی گردد.
واژههای کلیدی: حدیث،
امام صادق،
کافی
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/9/16 | انتشار: 1396/9/30