Vakili K, Neyebzadeh S, Yadegariyan M A. The Effect of Organizational Resources, Organizational Capabilities, and Learning Orientation on Marketing Mix in Yazd Hospitals. Manage Strat Health Syst 2019; 4 (1) :29-36
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-177-fa.html
وکیلی کاظم، نایبزاده شهناز، یادگاریان محمد علی. تعیین رابطه منابع سازمانی، قابلیتهای سازمانی و یادگیری محوری بر آمیخته بازاریابی در بیمارستانهای منتخب شهر یزد. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1398; 4 (1) :29-36
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-177-fa.html
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
چکیده: (2186 مشاهده)
زمینه و هدف: از ویژگیهای مسلم جهان امروز میتوان به جهانی شدن اقتصاد، تولید انبوه و ظرفیت مازاد برای خطوط تولیدی کارخانجات و صنایع در اکثر بازارها، رقابت فشرده، وجود انبوه اطلاعات و لذا عدم کارآیی ارتباطات اشاره کرد. اینها همگی بیانگر شکل گیری بازارهای جهانی برای همه شرکتهای ملی و منطقهای و پیچیدگی روزافزون بازارها و پویایی این محیط رقابتی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر منابع سازمانی، قابلیتهای سازمانی و یادگیری محوری بر آمیخته بازاریابی در بیمارستانهای شهر یزد بود.
روش پژوهش: مطالعه توصیفی حاضر در سال 1393 انجام گردید. پرسشنامه لئوندینو و همکاران (۲۰۱۳) جهت بررسی متغیرهای منابع سازمانی و قابلیتهای سازمانی و برای بررسی متغیر یادگیری محوری از مطالعه یوآن و همکاران (۲۰1۳) و همچنین بهمنظور بررسی متغیر آمیخته بازاریابی بیمارستانی از پرسشنامه یعقوبی و همکاران (1390) استفاده شد. اطلاعات 313 نفر از کارکنان بیمارستانهای شهر یزد طی نمونه گیری طبقه بندی تصادفی جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 18 انجام شده و تأیید روابط بین متغیرها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Lisrel 8.72 انجام شد.
یافتهها: فرضیه اول بیان کننده رابطه معنیدار منابع سازمانی با آمیخته بازاریابی، فرضیه دوم، رابطه میان قابلیتهای سازمانی و آمیخته بازاریابی و فرضیه سوم، رابطه میان یادگیری محوری و آمیخته بازاریابی مورد مطالعه بود که فرضیه 1 و 3 تأیید شدند.
نتیجه گیری: مدیران بیمارستان میبایست با تمرکز بر محیط داخلی بیمارستان و تشخیص نقاط قوت آن، گزینههای استراتژیک مناسبتری را جهت تخصیص و توزیع منابع و توانمندیهای خود انتخاب نمایند. تقویت و توسعه پتانسیلهای نیروهای انسانی بهعنوان سرمایههای سازمانی در صنعت خدمات درمانی بهداشتی نیز میبایست در دستور کار مدیران قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/9/18 | انتشار: 1398/3/30