Karimi Niri M, Nayebzadeh S, Dehghani Ashkezari M R. The Effect of Internal Marketing and Employee-driven Work Systems on Job Satisfaction with regard to the Job Attractiveness at the Educational-Health Centers
. Manage Strat Health Syst 2018; 3 (2) :116-124
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-183-fa.html
کریمی نیری میترا، نایب زاده شهناز، دهقانی اشکذری محمد رضا. رابطه بازارگرایی داخلی، سیستمهای کاری کارمند محور و رضایت شغلی با توجه به جذابیت در کار در مرکز آموزشی- درمانی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1397; 3 (2) :116-124
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-183-fa.html
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
چکیده: (2357 مشاهده)
زمینه و هدف: بازاریابی داخلی با برطرف کردن نیازهای مشتریان داخلی، انگیزه آنان را ارتقاء می دهد. سیستمهای کاری کارمند محور می تواند تواناییها و انگیزه نیروی کار را در جهت اینکه سازمان عملکرد بهتری را ارائه دهد، بهبود بخشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بازارگرایی داخلی و سیستمهای کاری کارمند محور بر رضایت شغلی با توجه به متغیر جذابیت در کار می باشد.
روش پژوهش: تحقیق حاضر کاربردی از نوع مطالعات مقطعی همبستگی بود که در سال 1396 در بیمارستان شهید صدوقی یزد انجام شد. تعداد 384 نفر از کارکنان بیمارستان مذکور در این مطالعه شرکت داشتند. روش نمونه گیری احتمالی از نوع طبقهای و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. دادهها به کمک آزمونهای آماری t مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی با استفاده از نرم افزار SPSS 20 در حالت تک متغیره تحلیل گردید. سپس از طریق تحلیل عاملی تأییدی و روش مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار Lisrel 8 نسبت به تأیید روابط بین متغیرها و عوامل و بررسی فرضیات مطالعه پرداخته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد روابط معنیدار بین بازارگرایی داخلی با رضایت شغلی و همچنین سیستمهای کاری کارمند محور با رضایت شغلی وجود دارد. جذابیت در کار و تلاش نقش تعدیل کننده بر رابطه بین سیستمهای کاری کارمند محور و رضایت شغلی دارد. روابط بین متغیرها بر حسب نوع شغل افراد تفاوت معنی داری را نشان داده است.
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای مطالعه به نظر می رسد با فراهم کردن سیستمهای کاری کارمند محور از قبیل گردش شغل و استقلال شغل در سازمان می توان جذابیت در کار را افزایش داد. همچنین با ایجاد جذابیت در کار که با روحیات فرد در ارتباط است، می توان رضایت شغلی را ارتقا داد. بازاریابی داخلی و رضایت شغلی نیز نقش مهمی در موفقیت محیط کاری و رسیدن به اهداف آن دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/2/29 | انتشار: 1397/6/30