دوره 3، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 163-153 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebifar R, Rafiei S, Mohammadi N. Entrepreneurship Behavior of the Faculty Members in Qazvin University of Medical Sciences and its Effective Factors. Manage Strat Health Syst 2018; 3 (2) :153-163
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-187-fa.html
محبی فر رفعت، رفیعی سیما، محمدی نگین. رفتار کار آفرینی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و عوامل ساختاری مؤثر برآن. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1397; 3 (2) :153-163

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-187-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، قزوین، ایران
چکیده:   (2021 مشاهده)
زمینه و هدف: شرط لازم برای توسعه کار آفرینی، بررسی و شناخت دقیق وضعیت موجود کار آفرینی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی رفتار کار آفرینی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و عوامل ساختاری مؤثر بر آن بود.
روش پژوهش: مطالعه حاضر، مطالعه ای تحلیلی بود که به صورت مقطعی در سال 1397 در بین 270 هیأت علمی در 5 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی قزوین به روش سرشماری و با استفاده از پرسشنامه استاندارد 3 بخشی شامل مشخصات جمعیت شناختی، رفتار کار آفرینی و عوامل ساختاری انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش‌های آنووا و مدل رگرسیون خطی در نرم افزار Stata 13 استفاده شد.
یافته ­ها: میانگین نمره گزارش شده در بین 204 نفر اعضای هیأت علمی برای رفتار کار آفرینی و عناصر ساختاری در میان اعضای هیأت علمی به ترتیب 0/55 ± 3/76 و 0/89 ± 2/51 بود که نشان از وضعیت‌های مطلوب و متوسط برای کار آفرینی و عناصر ساختاری می­ باشد. دانشکده­ پزشکی دارای نمره بالاتر بود و با افزایش سن و کاهش سطح تحصیلات رفتار کارآفرینی افزایش می یابد (0/05 > p). در مدل نهایی، استراتژی سازمانی تأثیر معنی داری بر رفتار کارآفرینی نشان داد (0/05 > p).
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر عوامل ساختاری بر رفتار کار آفرینی اعضای هیأت علمی، نیاز به توسعه زیر ساخت­ های مذکور از جمله استراتژی‌های سازمانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به‌منظور تسهیل
توسعه رفتار کار آفرینی در بین اعضای دانشگاهی به شدت احساس می­شود.
 
متن کامل [PDF 887 kb]   (799 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/20 | انتشار: 1397/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb